2020 | Railforum helpt spoorsector in coronacrisis met matchmaking punt
Kennisnetwerk Railforum is een onafhankelijk meld- en matchmakingspunt gestart om bedrijven in de spoorsector te ondersteunen om door de coronacrisis heen te komen. “Dat kan bijvoorbeeld door onderling personeel uit te wisselen bij een oplopend ziekteverzuim of als er een tekort is aan materialen, waarvan een ander bedrijf nog een voorraad heeft liggen”, legt directeur Corina de Jongh uit. Ook is het mogelijk om creatieve oplossingen en best practices te delen.
“Bij de meeste van onze leden gaan de werkzaamheden nog door. Het komt zelfs voor dat er juist extra werk is omdat er minder treinen rijden, zoals het onderhoud in de Schipholtunnel dat nu naar voren is gehaald”, licht De Jongh toe.” Ook belangrijk is het behoud van werkzaamheden na de zomer. Hoe houden we mensen aan het werk, zodat we ze niet hoeven ontslaan. De uitrol van ERTMS die moet wel door. Je wilt niet hebben dat er straks een tekort ontstaat, waardoor dit soort projecten vertraging oplopen.”
Om die reden moet de sector volgens haar de krachten bundelen en ‘kijken wat er nog wel kan en kansen benutten’. Het zou goed zijn als de overheid de sector daarin kan faciliteren en daar wat soepeler mee om kan gaan. De flexibiliteit die minister Van Nieuwenhuizen heeft getoond bij verlopen licenties van machinisten, is daar volgens de directeur een goed voorbeeld van.
Nieuwe werkelijkheid
Iedereen in de spoorsector moet zich opnieuw uitvinden, aldus de Jongh. “In de eerste week dat er maatregelen werden genomen in verband met de coronacrisis lag alles even stil. Maar ik zie nu bijvoorbeeld dat er weer inspecteurs op pad gaan. Partijen hebben weer hun weg gevonden in de nieuwe werkelijkheid en zich daarop aangepast.”
De Jongh roept de spoorsector op om kennis te delen in de besloten Railforum LinkedIn-groep. Daarnaast helpt Railforum als matchmaker tussen bedrijven om de juiste kennis of middelen bij elkaar te brengen. “Iedereen in de spoorsector staat klaar om een ander te helpen. Als we er met elkaar voor kunnen zorgen dat niemand in de financiële problemen komt en er geen banenverlies optreedt, dan komt de sector goed uit deze crisis.”
Werk
“Aan de infrakant is er nog voldoende werk, zeker als we creatief en flexibel te werk gaan,” merkt De Jongh op. Bij de reizigersvervoerders staat het water inmiddels wel aan de lippen, benadrukt ze. “We moeten wachten wat het kabinet dinsdag gaat zitten, maar als het nog langer blijft dat alleen mensen in kritieke beroepen worden vervoerd dan zal dit moeilijk vol te houden zijn”, merkt De Jongh op. Branchevereniging OV-NL meldde donderdag aan zusteruitgave OVPro dat het aantal dagelijkse reizigers in het OV door de coronacrisis met 90 procent is afgenomen. Daardoor lopen de vervoerders zo’n 180 miljoen euro per maand mis. “En we weten niet hoe lang dit gaat duren en hoe mensen na deze periode gaan reizen.”
Naast het aan het werk houden van spoorpersoneel is het volgens De Jongh belangrijk om het ziekteverzuim zo veel mogelijk te beperken. “Het is belangrijk dat er een goede splitsing komt van teams, waardoor je een back-up hebt mochten medewerkers onverhoopt ziek worden. Zo houden we voldoende werk en houden we mensen gezond. Het is daarnaast belangrijk dat de overheid zo veel mogelijk stimuleert dat de bouw doorgaat en dat er zo min mogelijk gefrustreerd wordt.”
Meedenken
“Ik roep mensen in de spoorsector op, die zaken willen doen maar denken dat het niet kan, zich te melden. Samen kunnen we nadenken hoe het wel kan. Ga niet bij de pakken neerzitten. Er zijn genoeg leden binnen Railforum die mee willen denken. Spoorbedrijven kunnen contact opnemen met Railforum via hun reguliere contactpersoon of mailen naar dejongh@railforum.nl en bellen naar 06 52 06 44 97.
Bron: SpoorPro
Auteur: Marieke van Gompel