Ontdek Systeemintegratie met de IT|OT Railway Game!
Datum: | Woensdag 20 november 2024 |
Tijd: | 13.30 tot 17.30 uur |
Locatie: | Movares, Daalseplein 100, Utrecht |
Digitalisering in de spoorsector neemt steeds verder toe. Dat maakt veel dingen makkelijker, maar sommige processen ook juist een stuk complexer. Een voorbeeld is bij materieelonderhoud waar zowel operationele als digitale status van invloed zijn op de materieelbeschikbaarheid. Om te ervaren tot welke complexe systeemkeuzes dit kan leiden is door Arno Kok (NS & Universiteit Twente) het IT/OT Railway Game ontwikkeld.
Welkom en inleiding
Liselotte Rijnders – Gijsbers, strateeg bij ProRail en co-voorzitter van de kernploeg Systeem Integratie (SI) heette iedereen welkom en lichtte het doel van de bijeenkomst toe. SI gaat over het op beheerste wijze implementeren van wijzigingen in het werkende vervoersysteem, zonder de samenhang van de activiteiten en de integraliteit van het systeem te verliezen. De theorie klinkt eenvoudiger dan het in de praktijk is. De kenniskring probeert op diverse manieren kennis en vaardigheden over te dragen om tot betere systeemintegratie te komen, gaf Liselotte aan. Een van die manieren is om betrokkenen met elkaar een serious game te laten spelen waarbij je afstemming van verschillende belangen simuleert en ontdekt hoe je de samenhang kunt behouden. De verwachting is dat deelnemers tegen uitdagingen aanlopen als veranderende risico’s, onverwachte situaties en tijdsdruk. Ze riep de deelnemers op vooral lef te tonen en te durven leren.
Patronen van systeemintegratie
Jan Verbeek (Senior Business Consultant bij ADSE) en Jan-Jaap Voerman (System Integration Manager bij NS), zijn ook onderdeel van de kernploeg SI. In samenwerking met de Universiteit Twente is een onderzoek uitgevoerd naar systeemintegratie. Dit heeft een tiental patronen geïdentificeerd aan de hand van diverse casussen uit de praktijk. De SI patronen laten zien dat de complexiteit niet alleen in de techniek zit, maar vooral in de organisaties. Dat roept de vraag op welke principes we kunnen gebruiken om deze patronen te doorbreken? Het besturen en beheren van een complex ov/spoor-systeem verreist het continue balanceren tussen deze principes, maar levert ook spanningen op.
Railway Game
Arno Kok (Reliability Engineer bij NS en promovendus UTwente) heeft de game ontwikkeld in het kader van zijn promotieonderzoek aan de Universiteit Twente, waar hij kijkt naar diverse aspecten van systeemintegratie. In zijn werk bij NS vond hij in het materieelonderhoud een mooie casus om te gebruiken. Waar voorheen de levensduur van een treinstel of locomotief vooral bepaald werd door de operationele kwaliteit, speelt tegenwoordig ook de digitale status een belangrijke rol.
In het spel komen bijvoorbeeld de principes van verschillende doelen aan bod. Gedeelde (maatschappelijke) systeemdoelen zoals betrouwbaarheid, veiligheid en duurzaamheid moeten in balans worden gebracht met lokale, meer korte termijndoelen van individuele organisaties (vaak bedrijfseconomisch). Daarnaast speelt ook het element korte versus lange termijn een belangrijke rol. Integratieproblemen in het systeem zijn vaak chronische problemen in een organisatie die ook met veel acute uitdagingen te maken heeft.
15 deelnemers uit de sector met verschillende achtergronden namen deel aan deze Railway Game. Zij werden verdeeld over 3 teams die ieder begeleid werden door een spelleider plus een observator. Binnen ieder team waren rollen verdeeld voor onder andere financiën, operationele en digitale vloot technologie en inkoop. We speelden meerdere rondes van 5-jaarse perioden, met als doel om in iedere periode voldoende treinen beschikbaar te hebben om het gevraagde aantal passagiers te kunnen vervoeren op diverse routes. Gepland en ongepland onderhoud, alsook andere situaties beïnvloedde de exploitatie en de teams moesten er gezamenlijk voor zorgen dat de KPI’s gehaald worden binnen gestelde financiële marges.
Conclusies
Aan het eind van de middag evalueerden we het spel en de opgedane ervaringen.
- Spel geeft veel herkenning van dagelijkse werk. Ook daar heb je te maken met verschillende karakters: de een wil eerst overzicht, de ander gelijk vaart maken.
- Dus teams moeten aan elkaar wennen; pas na 3 of 4 ronden kon men pas het proces optimaliseren.
- Het is handig om het onderhoud voor de digitale en operationele technologie zoveel mogelijk samen te voegen, zodat je de trein maar 1x kwijt bent. Echter dit kan betekenen dat de levensduur van de trein eerder verloopt of dat je extra onderhoudsruimte moet realiseren.
- Alle drie de teams hadden de neiging om er gelijk in te duiken, waardoor men de grootste KPI – die van 95% beschikbaarheid – opmerkelijk genoeg uit het oog leek te verliezen. Het op orde maken van de financiële rapportage (investeringen, onderhoud etc.) drukt de aandacht op de operationele punten weg.
- De impact van onvoorziene gebeurtenissen op de hele planning kan erg groot zijn.
- Het inleer-effect van nieuwkomers in een team wordt vaak over het hoofd gezien door de mensen die al langer meedraaien.
Daarnaast bespraken we een aantal opties die het spel nog verder zouden kunnen verbeteren.
Bij de deelnemers en leden van het kernteam SI leeft de indruk dat het spel zeer waardevol is voor iedereen die met de uitdagingen van systeemintegratie te maken heeft. Veel uitvoerders alsook beslissers zijn zich niet bewust van de principes van systeemintegratie. Soms ontbreekt het hen ook aan (technische en/of operationele) ervaring en expertise van het vervoersysteem. Door het spel kunnen mensen zich ontwikkelen van ten minste onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam.
Dit alles biedt voldoende stof voor de Kenniskring SI om na te denken over hoe het bewustzijn over de principes van SI verder vergroot kan worden.
Het belang en de noodzaak van systeemintegratie op het spoor wordt door de toenemende complexiteit, zoals door verregaande digitalisering, steeds groter. In deze serious game zijn deelnemers in teams verantwoordelijk voor de verwerving, de operatie en het onderhoud van railmaterieel. Gezamenlijk zorgen zij voor een betrouwbare en veilige dienstverlening op de korte en lange termijn.
De IT/OT Railway Game geeft inzicht en is een leeromgeving om de vaardigheden die nodig zijn voor het beheersen van de toenemende complexiteit te oefenen. Deze game is op basis van wetenschappelijk onderzoek ontwikkeld door de Universiteit Twente in samenwerking met NS.
Durf jij de uitdaging aan en ontdek jij de kracht en de uitdagingen van het samengaan van IT in een OT-omgeving? Meld je dan nu aan voor deze serious game! Wees er snel bij, want vol=vol!
Voor wie is de game?
Voor professionals die actief zijn in dit werkveld en een rol hebben in de verwerving, operatie of onderhoud van railmaterieel.
Wat is het leerdoel?
Bereid je voor op een boeiende leerervaring waarin samenwerking en strategisch denken centraal staat en diverse uitdagingen vanuit de praktijk opgelost moeten worden. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met de levenscyclus van het materieel, rekening houdend met de levenscyclus van software? Deze game is een unieke kans om de kansen en uitdagingen die IT/OT integratie met zich meebrengt zelf te ervaren.
Hoe wordt het gespeeld?
De serious game wordt in drie teams gespeeld met maximaal 5 spelers per team. De teams worden begeleid door ervaren spelleiders. De inschrijving voor de game is mogelijk voor alle Railforum Kenniskringen, maar speciaal voor Systeemintegratie en Materieelonderhoud. groepen. Per game sessie maken we een selectie uit de geregistreerde deelnemers. Deze ontvangen ruim tevoren bericht.
Bijzonderheden
De spelsessie onderdeel van wetenschappelijk onderzoeksproject van UTwente. Van de deelnemers wordt verwacht om voor aanvang en tijdens de sessie een anonieme vragenlijst in te vullen.
Programma:
13.00 | Inloop met koffie, thee en broodjes |
13.30 | Welkom en introductie kenniskring Systeemintegratie | Liselotte Rijnders |
13.45 | Ervaringen en principes van systeemintegratie |
14.00 | Introductie en uitleg van de game | Arno Kok, UTwente |
14.15 | Oefenronde |
14.30 | Game spelen |
15.30 | Pauze |
16.00 | Game spelen |
17.00 | Nabespreking |
17.30 | Netwerkborrel |
18.30 | Einde |
Deze mensen waren erbij:
Michiel Blaauboer | Teammanager Stations & Consultancy, Sweco |
Dirk Jan Brakel | Partner, 3PT |
Thijs van der Burg | Data coordinator, Alstom |
Dave Conrad | Business Development, Evora |
Willem Haanstra | PostDoc, University of Twente |
Jeroen Haver | Directeur, Railforum |
Jorgen Heinrich | Eigenaar, MBT Technølogie |
Arno Kok | Reliability Engineer, NS Treinmodernisering |
Sander Koopman | Beleidsadviseur Informatiebeleid, ProRail |
BlueElle Middendorp | Communicatie medewerker, Railforum |
Jan-jaap Moerman | SI manager / onderzoeker, NS / Universiteit Twente |
Jeroen Mooij | Directeur, Stichting Holland Spoor - MooijSPOOR |
Rob van Neerrijnen | Senior adviseur, Royal Haskoning DHV |
Arthur den Ouden | Projectleider, HTM Personenvervoer N.V. |
Jason van Oudheusden | Logistics Engineer, Alstom |
Everard van Rees | Projectmanager systeemintegratie, Symovation |
Liselotte Rijnders-Gijsbers | Techniek Strateeg, ProRail |
Joris Slaats | Planner, Strukton Rail Equipment |
Petra (werk) slichter | Officemanager, Railforum |
Vincent Smit | Consultant Rail IT & TCMS, Ricardo Nederland B.V. |
Jan Swanepoel | Risicomanager programmadirectie ERTMS, Arcadis |
Jan Tijmensen | strategisch adviseur assetmanagement, GVB-RIB |
Jan Verbeek | Senior Consultant, ADSE bv |
René Wessel | Asset Engineer, NS |
Maarten Zanen | Team manager Rail IT & Data, Ricardo Rail |
Daan Zeven | Business Informatiemanager, HTM |
Pieter Zuiddam | Railway Consultant, DNV Business Assurance B.V. |