International Rail | Het daily urban system
Datum: | Donderdag 07 november 2024 |
Tijd: | 11.00 tot 17.30 uur |
Locatie: | NH hotel Maastricht, Forum 110, 6229 GV, Maastricht |
Terugblik op International Rail | Het daily urban system: Inspirerende Dag in Maastricht
Donderdag, 7 november, organiseerden Railforum en Arriva samen een inspirerende bijeenkomst over kort grensoverschrijdend railvervoer. Het centrale thema was het daily urban system: de woon-werkreizen van studenten en werkenden in grensregio’s.
Opening en Welkom
Lennard van Damme (Provincie Limburg) opende de bijeenkomst en benadrukte het belang van de juiste stappen in de juiste volgorde om tot succesvolle projecten te komen. Michiel Cusell (Arriva) verwelkomde de deelnemers namens Arriva in Maastricht en moedigde hen aan om met elkaar in discussie te gaan: als je echt iets wilt bereiken, is het mogelijk om processen te versnellen.
Onder leiding van dagvoorzitter Stefan Claessens (Arriva) volgden vier boeiende presentaties.
Presentaties: Projecten en Uitdagingen in Grensoverschrijdend Vervoer
- Julia Quitmann (Arriva) en Hanna Kroll (AVV) vertelden over de Drielandentrein, die sinds deze zomer het traject Aken-Maastricht-Luik bedient. Ze benadrukten hoe cruciaal samenwerking is in een grensoverschrijdend project, maar wezen ook op de uitdagingen rondom ticketing, met verschillende concessies, data, systemen en tarieven.
- Ron Nohlmans (Gemeente Eindhoven) en Marco Roos (Start GmbH) presenteerden de RE13-verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Dit project is al twintig jaar onderdeel van een intensieve lobby om deze verbinding weer te herstellen. Start GmbH zal eind 2026 als vervoerder op deze lijn actief zijn, maar dit vereist nog het overwinnen van complexe uitdagingen, zoals concessies, personeel en materieel.
- Thijs Zondag (Provincie Groningen) gaf inzicht in de Wunderline, het traject Groningen-Bremen, dat sinds 2012 in ontwikkeling is met als doel de reistijd te halveren. De schade en herstel van de Friesenbrücke (de grootste draaispoorbrug van Europa) was van cruciaal belang voor de voortgang van dit project. Thijs benadrukte dat steun uit de regio essentieel is voor succes en dat oprechte aandacht voor cultuurverschillen, kleine stappen en wederzijds begrip de basis vormen voor grensoverschrijdende samenwerking. De Wunderline hoopt eind 2025 de eerste trein te laten rijden.
- Paul Kamps (Provincie Drenthe) sloot af met een presentatie over het traject Emmen-Rheine. Hoewel relatief klein, is het proces erg complex door de ligging van een stuk Duits spoor in Nederland, ongewenste TEN-T-status, financiering en vergunningen. Volgens Paul kan deze ingewikkelde puzzel alleen door samenwerking worden opgelost. “Waar een wil is, is een (spoor)weg!”
Afsluiting van de Ochtend
Stefan Claessens sloot de ochtend af met de belangrijkste leerpunten: vastberadenheid, commitment en vooral betrokken mensen zijn nodig om grensoverschrijdende samenwerking en projecten tot een succes te maken.
Rit met de Drielandentrein en Verdieping in Luik
Na de lunch reisden we met de drielandentrein die speciaal voor deze gelegenheid omgetoverd was tot gereserveerde ‘Railforum-trein’ van Arriva naar Luik. Onderweg kregen we pitches van Gerbrand van den Eeckhout (Arriva) over de Drielandentrein en Coen Timmerman (Goudappel) over de app Glimble, waarmee reizigers zonder papieren tickets of ov-kaarten kunnen reizen.
Op station Luik vertelde Thomas Clemens (Arriva) over de historie en gebiedsontwikkeling van station Luik, en de nieuwe tramlijn die in de stad wordt aangelegd. Luik fungeert als knooppunt voor reizigers binnen het daily urban system en voor langeafstandsverbindingen zoals Eurostar en ICE. De deelnemers kregen vervolgens de gelegenheid om op gelegenheid de stationsomgeving te verkennen.
Afsluiting
De Railforum-trein bracht ons terug naar Maastricht, waar de dag op gepaste wijze werd afgesloten in het café.
Railforum bedankt Arriva hartelijk voor hun gastvrijheid en de gezamenlijke organisatie van deze leerzame dag!
Fotograaf: Jonathan Vos
We reizen af naar het zuiden van het land, Maastricht. Arriva vertelt ons meer over de Drielandentrein die rijdt tussen Duitsland, Nederland en België. De focus ligt deze dag op het daily urban system; het frequent gebruik maken van de trein door bijvoorbeeld forenzen en studenten. Dit verschilt van grensoverschrijdende trajecten die gericht zijn op lange afstanden en minder frequent rijden. Er zijn ook presentaties van andere kort grensoverschrijdende projecten zoals Eindhoven-Düsseldorf, Groningen-Bremen en Emmen-Rheine. Deze projecten hebben veel gemeen maar bevinden zich ook allen in een andere fase. Hoe zien deze fases eruit en wat zijn de learnings van deze trajecten?
Uiteraard reizen we samen ook een stuk met de trein; van Maastricht naar Luik en terug. In Luik krijgen we een boeiende rondleiding door het vernieuwde station en zien we hoe er een compleet nieuw stedelijk tramsysteem gebouwd wordt voor beter aansluitingen voor de reizigers. We sluiten de dag af met een borrel nabij station Maastricht.
De voertaal van deze dag is Nederlands.
Programma:
10.30 | Inloop |
11.00 | Welkom en opening door Lennard van Damme | Provincie Limburg |
11.15 | Toelichting programma | Michiel Cusell & Stefan Claessens, Arriva |
11.25 | Presentatie Drielandentrein | Thomas clemens, Arriva en Hanna Kroll, Aachener Verkehrverbund |
11.45 | Presentaties trajecten Eindhoven-Düsseldorf | Ron Nohlmans (gemeente eindhoven) & Marco Roos (Start Gmbh), Wunderline | Jan Oostenbrink & Thijs Zondag (provincie Groningen), Emmen-Rheine | Paul Kamps (provincie Drenthe) |
12.45 | Lunchpauze |
13.30 | Vertrek trein Maastricht Randwijck naar Luik |
14.30 | Rondleiding station Luik |
15.45 | Vertrek trein Luik naar Maastricht |
16.30 | Netwerkborrel nabij station Maastricht |
17.30 | Einde |
Fotograaf: Jonathan Vos
Deze mensen waren erbij:
Silvan Ammeraal | Procesmanager, Railforum |
Ramon Betz | Sales Manager, Hitachi Rail |
Jochem Bezemer | Beleidsmedewerker openbaar vervoer, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Danny Boeff | Senior Safety Manager, RoyalHaskoningDHV |
Klaas Boersma | Manager Landside Process and Development., Schiphol Group |
Yvonne Boesten | Duurzaam en internationaal ov en spoor, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Kees Braam | Bestuurslid, Reizigersvereniging Rover |
Dirk Jan Brakel | Partner, 3PT |
Stefan Claessens | Woordvoerder, Arriva Nederland |
Thomas Clemens | Ontwikkelmanager, Arriva Nederland |
Michiel Cusell | Regiodirecteur Limburg, arriva |
Lennard van Damme | programmamanager, provincie Limburg |
Gerbrand van den Eeckhout | Ontwikkelmanager, Arriva |
Kees Ellerbroek | Principal Consultant, Ricardo |
Michel Farro | Senior Projectmanager, ProRail |
Jeroen Haver | Directeur, Railforum |
Paul Kamps | Projectleider/ adviseur Openbaar Vervoer en Spoor, Provincie Drenthe |
Arzu Kayhan | Adviseur Instandhouding, NS |
Gerard Klein Nulent | Managing Director, Voith Turbo B.V. |
Hanna Kroll | Promoting cross-border public transport, Aachener Verkehrsverbund |
Karlijn de Laat | Bedrijfsjurist, ProRail |
Martin Lenaerts | Manager, Lenaerts Rail Systems Expertise |
Wico Molenaar | Accountmanager, ProRail CM accountmanagementt |
Cees van der Moolen | Owner, ERTMS-support |
Yvonne van Neerven | Manager Toelating en Veilige Integratie , NS |
Ron Nohlmans | Senior adviseur spoor, Gemeente Eindhoven |
Jan Oostenbrink | Strategieberater Deutschland, Wunderline, Provinz Groningen |
Mathijs den Otter | Kenniswerker, CROW |
Alwin Pot | Vakspecialist Logistieke Ontwikkeling, ProRail |
Julia Quitmann | Internationaal Concessiebeheer en Ontwikkeling, Arriva Nederland |
Sabine van de Riet - Janssen | Bedrijfsjurist, ProRail |
Liselotte Rijnders-Gijsbers | Techniek Strateeg, ProRail |
Ron van Rijswijk | Asset manager OT, GVB |
Ger Rolsma | Senior Beleidsadviseur Spoor en Vervoer, Gemeente Amsterdam |
Marco Roos | Leiter Profitcenter Start-Maas-Wupper, Start GmbH |
Robert Jan Roos | Adviseur mobiliteit, ValtherPerron |
Martijn Rotteveel | Kenniswerker, CROW |
Gerben Scheepmaker | Business Consultant, NS |
Joris Slaats | Planner, Strukton Rail Equipment |
John van Stek | Business development, Tebulo Engineering B.V. |
Coen Timmerman | Specialist , Goudappel |
Bart Uilenberg | Business analist, Arriva |
Monique Veenis | Areaal Informatie Manager, GVB |
Frank van de Ven | Senior Aspect Manager , NS |
Jordie Vergeer | Business Development Manager , Alstom |
Sjouke van der Vlugt | Adviseur slimme en duurzame mobiliteit, provincie Drenthe |
Bart Voordeckers | Beleidsontwikkelaar regionale bereikbaarheid, gemeente Eindhoven |
René van Voorst | CEO, Tebulo |
Rien van de Wall | Projectleider/Onderzoeker, Vereniging Deltametropool |
Max de With | Consultant Duurzame Mobiliteit, Berenschot |
Oscar Wokke | Process Developer, Schiphol Group |
Thijs Zondag | Projectleider Wunderline, Provincie Groningen |
Pieter Zuiddam | Railway Consultant, DNV Business Assurance B.V. |