International Rail | Het daily urban system

Datum:Donderdag 07 november 2024
Tijd:11.00 tot 17.30 uur
Locatie: NH hotel Maastricht, Forum 110, 6229 GV, Maastricht

Terugblik op International Rail | Het daily urban system: Inspirerende Dag in Maastricht
Donderdag, 7 november, organiseerden Railforum en Arriva samen een inspirerende bijeenkomst over kort grensoverschrijdend railvervoer. Het centrale thema was het daily urban system: de woon-werkreizen van studenten en werkenden in grensregio’s.

Opening en Welkom
Lennard van Damme (Provincie Limburg) opende de bijeenkomst en benadrukte het belang van de juiste stappen in de juiste volgorde om tot succesvolle projecten te komen. Michiel Cusell (Arriva) verwelkomde de deelnemers namens Arriva in Maastricht en moedigde hen aan om met elkaar in discussie te gaan: als je echt iets wilt bereiken, is het mogelijk om processen te versnellen.

Onder leiding van dagvoorzitter Stefan Claessens (Arriva) volgden vier boeiende presentaties.

Presentaties: Projecten en Uitdagingen in Grensoverschrijdend Vervoer

  • Julia Quitmann (Arriva) en Hanna Kroll (AVV) vertelden over de Drielandentrein, die sinds deze zomer het traject Aken-Maastricht-Luik bedient. Ze benadrukten hoe cruciaal samenwerking is in een grensoverschrijdend project, maar wezen ook op de uitdagingen rondom ticketing, met verschillende concessies, data, systemen en tarieven.
  • Ron Nohlmans (Gemeente Eindhoven) en Marco Roos (Start GmbH) presenteerden de RE13-verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Dit project is al twintig jaar onderdeel van een intensieve lobby om deze verbinding weer te herstellen. Start GmbH zal eind 2026 als vervoerder op deze lijn actief zijn, maar dit vereist nog het overwinnen van complexe uitdagingen, zoals concessies, personeel en materieel.
  • Thijs Zondag (Provincie Groningen) gaf inzicht in de Wunderline, het traject Groningen-Bremen, dat sinds 2012 in ontwikkeling is met als doel de reistijd te halveren. De schade en herstel van de Friesenbrücke (de grootste draaispoorbrug van Europa) was van cruciaal belang voor de voortgang van dit project. Thijs benadrukte dat steun uit de regio essentieel is voor succes en dat oprechte aandacht voor cultuurverschillen, kleine stappen en wederzijds begrip de basis vormen voor grensoverschrijdende samenwerking. De Wunderline hoopt eind 2025 de eerste trein te laten rijden.
  • Paul Kamps (Provincie Drenthe) sloot af met een presentatie over het traject Emmen-Rheine. Hoewel relatief klein, is het proces erg complex door de ligging van een stuk Duits spoor in Nederland, ongewenste TEN-T-status, financiering en vergunningen. Volgens Paul kan deze ingewikkelde puzzel alleen door samenwerking worden opgelost. “Waar een wil is, is een (spoor)weg!”

Afsluiting van de Ochtend
Stefan Claessens sloot de ochtend af met de belangrijkste leerpunten: vastberadenheid, commitment en vooral betrokken mensen zijn nodig om grensoverschrijdende samenwerking en projecten tot een succes te maken.

Rit met de Drielandentrein en Verdieping in Luik
Na de lunch reisden we met de drielandentrein die speciaal voor deze gelegenheid omgetoverd was tot gereserveerde ‘Railforum-trein’ van Arriva naar Luik. Onderweg kregen we pitches van Gerbrand van den Eeckhout (Arriva) over de Drielandentrein en Coen Timmerman (Goudappel) over de app Glimble, waarmee reizigers zonder papieren tickets of ov-kaarten kunnen reizen.

Op station Luik vertelde Thomas Clemens (Arriva) over de historie en gebiedsontwikkeling van station Luik, en de nieuwe tramlijn die in de stad wordt aangelegd. Luik fungeert als knooppunt voor reizigers binnen het daily urban system en voor langeafstandsverbindingen zoals Eurostar en ICE. De deelnemers kregen vervolgens de gelegenheid om op gelegenheid de stationsomgeving te verkennen.

Afsluiting
De Railforum-trein bracht ons terug naar Maastricht, waar de dag op gepaste wijze werd afgesloten in het café.

Railforum bedankt Arriva hartelijk voor hun gastvrijheid en de gezamenlijke organisatie van deze leerzame dag!

Fotograaf: Jonathan Vos

Downloads

Presentatie Emmen-Rheine:
Presentatie Wunderline:
Presentatie RE13:
Presentatie Drielandentrein:
Over het evenement

We reizen af naar het zuiden van het land, Maastricht. Arriva vertelt ons meer over de Drielandentrein die rijdt tussen Duitsland, Nederland en België. De focus ligt deze dag op het daily urban system; het frequent gebruik maken van de trein door bijvoorbeeld forenzen en studenten. Dit verschilt van grensoverschrijdende trajecten die gericht zijn op lange afstanden en minder frequent rijden. Er zijn ook presentaties van andere kort grensoverschrijdende projecten zoals Eindhoven-Düsseldorf, Groningen-Bremen en Emmen-Rheine. Deze projecten hebben veel gemeen maar bevinden zich ook allen in een andere fase. Hoe zien deze fases eruit en wat zijn de learnings van deze trajecten?

Uiteraard reizen we samen ook een stuk met de trein; van Maastricht naar Luik en terug. In Luik krijgen we een boeiende rondleiding door het vernieuwde station en zien we hoe er een compleet nieuw stedelijk tramsysteem gebouwd wordt voor beter aansluitingen voor de reizigers. We sluiten de dag af met een borrel nabij station Maastricht.

De voertaal van deze dag is Nederlands.

Programma:

10.30Inloop
11.00Welkom en opening door Lennard van Damme | Provincie Limburg
11.15Toelichting programma | Michiel Cusell & Stefan Claessens, Arriva
11.25Presentatie Drielandentrein | Thomas clemens, Arriva en Hanna Kroll, Aachener Verkehrverbund
11.45Presentaties trajecten Eindhoven-Düsseldorf | Ron Nohlmans (gemeente eindhoven) & Marco Roos (Start Gmbh), Wunderline | Jan Oostenbrink & Thijs Zondag (provincie Groningen), Emmen-Rheine | Paul Kamps (provincie Drenthe)
12.45Lunchpauze
13.30Vertrek trein Maastricht Randwijck naar Luik
14.30Rondleiding station Luik
15.45Vertrek trein Luik naar Maastricht
16.30Netwerkborrel nabij station Maastricht
17.30Einde

 

Fotograaf: Jonathan Vos

Deze mensen waren erbij:

Silvan Ammeraal Procesmanager, Railforum
Ramon Betz Sales Manager, Hitachi Rail
Jochem Bezemer Beleidsmedewerker openbaar vervoer, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Danny Boeff Senior Safety Manager, RoyalHaskoningDHV
Klaas Boersma Manager Landside Process and Development., Schiphol Group
Yvonne Boesten Duurzaam en internationaal ov en spoor, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Kees Braam Bestuurslid, Reizigersvereniging Rover
Dirk Jan Brakel Partner, 3PT
Stefan Claessens Woordvoerder, Arriva Nederland
Thomas Clemens Ontwikkelmanager, Arriva Nederland
Michiel Cusell Regiodirecteur Limburg, arriva
Lennard van Damme programmamanager, provincie Limburg
Gerbrand van den Eeckhout Ontwikkelmanager, Arriva
Kees Ellerbroek Principal Consultant, Ricardo
Michel Farro Senior Projectmanager, ProRail
Jeroen Haver Directeur, Railforum
Paul Kamps Projectleider/ adviseur Openbaar Vervoer en Spoor, Provincie Drenthe
Arzu Kayhan Adviseur Instandhouding, NS
Gerard Klein Nulent Managing Director, Voith Turbo B.V.
Hanna Kroll Promoting cross-border public transport, Aachener Verkehrsverbund
Karlijn de Laat Bedrijfsjurist, ProRail
Martin Lenaerts Manager, Lenaerts Rail Systems Expertise
Wico Molenaar Accountmanager, ProRail CM accountmanagementt
Cees van der Moolen Owner, ERTMS-support
Yvonne van Neerven Manager Toelating en Veilige Integratie , NS
Ron Nohlmans Senior adviseur spoor, Gemeente Eindhoven
Jan Oostenbrink Strategieberater Deutschland, Wunderline, Provinz Groningen
Mathijs den Otter Kenniswerker, CROW
Alwin Pot Vakspecialist Logistieke Ontwikkeling, ProRail
Julia Quitmann Internationaal Concessiebeheer en Ontwikkeling, Arriva Nederland
Sabine van de Riet - Janssen Bedrijfsjurist, ProRail
Liselotte Rijnders-Gijsbers Techniek Strateeg, ProRail
Ron van Rijswijk Asset manager OT, GVB
Ger Rolsma Senior Beleidsadviseur Spoor en Vervoer, Gemeente Amsterdam
Marco Roos Leiter Profitcenter Start-Maas-Wupper, Start GmbH
Robert Jan Roos Adviseur mobiliteit, ValtherPerron
Martijn Rotteveel Kenniswerker, CROW
Gerben Scheepmaker Business Consultant, NS
Joris Slaats Planner, Strukton Rail Equipment
John van Stek Business development, Tebulo Engineering B.V.
Coen Timmerman Specialist , Goudappel
Bart Uilenberg Business analist, Arriva
Monique Veenis Areaal Informatie Manager, GVB
Frank van de Ven Senior Aspect Manager , NS
Jordie Vergeer Business Development Manager , Alstom
Sjouke van der Vlugt Adviseur slimme en duurzame mobiliteit, provincie Drenthe
Bart Voordeckers Beleidsontwikkelaar regionale bereikbaarheid, gemeente Eindhoven
René van Voorst CEO, Tebulo
Rien van de Wall Projectleider/Onderzoeker, Vereniging Deltametropool
Max de With Consultant Duurzame Mobiliteit, Berenschot
Oscar Wokke Process Developer, Schiphol Group
Thijs Zondag Projectleider Wunderline, Provincie Groningen
Pieter Zuiddam Railway Consultant, DNV Business Assurance B.V.