Meer bouwen aan het spoor, minder geluid en trillingen?

Datum:Woensdag 02 oktober 2024
Tijd:13.30 tot 17.00 uur
Locatie: Inntel hotels Utrecht, Smakkelaarshoek 24, 3511 EC, Utrecht

Er is in Nederland een grote behoefte aan meer woningen. Vaak bouwen we die nieuwe woningen in stedelijk gebied, liefst dichtbij knooppunten van openbaar vervoer. We willen echter ook minder klachten over geluid en trillingen van treinen, trams en metro’s. Dus wat zijn de uitdagingen, hoe is onze kennis en wat zijn mogelijke oplossingen?  We begonnen de middag met de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS) waarbinnen diverse partijen in opdracht van het ministerie van IenW onderzoek doen naar spoortrillingen. Inmiddels 3 jaar onderweg deelde Irene Kraak van ProRail de stand van zaken van de praktijkproeven zoals Railtube, Bio Inspirede Soil Improvement e.d. met ons. .

Arnaud Kok van RIVM nam ons mee door de ontwikkelingen, voortgang en validaties van de rekenmethode over trillingen (OURS).

We bespraken dit na de pauze verder met elkaar aan de hand van de casus Spark. ‘Op deze plek die verwondert door een unieke combinatie van groen en architectuur, vind je rust in een stad die bruist van de energie.’ De visie van de vastgoedontwikkelaar staat op spark (smakkelaarspark.nl) : ‘Waarom verander je een plek in het hart van de stad, waar het altijd druk is, in een duurzame oase van rust? Waarom ruil je het altijd aanwezige geluid van verkeer in voor het gezoem van bijtjes en het tsjilpen van vogels? Het antwoord is simpel: omdat de toekomst daarom vraagt.’ De visie klinkt mooi, maar er zijn ook zorgen over geluid en trillingen van de passerende treinen en trams. Hierover gingen we na een introductie van o.a. Willard Kamerling en Arnold Koopman met elkaar in gesprek. Kareen Gasparotto en Wybo Gardien vertelden ons meer over het onderzoek en te nemen maatregelen voor de gebouwen op deze unieke locatie.

De gegeven presentaties vind je hieronder.

De gemaakte opmerkingen en voorstellen voor programma 2025 worden nog door het Railforum team verwerkt.

Downloads

Bouwen aan spoor - Hans J.A. van Leeuwen:
Laatste ontwikkeling rekenmodel spoortrillingen - Arnaud Kok:
Smakkelaarspark - Wybo Gardien & Kareen Gasparotto:
Update IBS - Irene Kraak:
Bouwen langs het spoor - Willard Kamerling & Arnold Koopman:
Infographic geluid & trillingen versie 05082024:
Over het evenement

Er is in Nederland een grote behoefte aan meer woningen. Vaak bouwen we die nieuwe woningen in stedelijk gebied, liefst dichtbij knooppunten van openbaar vervoer. We willen echter ook minder klachten over geluid en trillingen van treinen, trams en metro’s. Dus wat zijn de uitdagingen, hoe is onze kennis en wat zijn mogelijke oplossingen?  

We bespraken dit met elkaar aan de hand van de casus Spark. ‘Op deze plek die verwondert door een unieke combinatie van groen en architectuur, vind je rust in een stad die bruist van de energie.’ De visie van de vastgoedontwikkelaar staat op spark (smakkelaarspark.nl) : ‘Waarom verander je een plek in het hart van de stad, waar het altijd druk is, in een duurzame oase van rust? Waarom ruil je het altijd aanwezige geluid van verkeer in voor het gezoem van bijtjes en het tsjilpen van vogels? Het antwoord is simpel: omdat de toekomst daarom vraagt.’ De visie klinkt mooi, maar er zijn ook zorgen over geluid en trillingen van de passerende treinen en trams. Hierover gingen we na een introductie van o.a. Willard Kamerling en Arnold Koopman met elkaar in gesprek.  

We startten de middag met de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS) waarbinnen diverse partijen in opdracht van het ministerie van IenW onderzoek doen naar spoortrillingen. Inmiddels 3 jaar onderweg deelde Irene Kaak van ProRail graag de huidige stand van zaken en nieuwe opgedane kennis en innovaties op het gebied van materieel, infrastructuur en onderhoud. 

Arnaud Kok van RIVM praatte ons bij over de ontwikkelingen, voortgang en validaties van de rekenmethode over trillingen (OURS).  

Programma:

13.00Inloop met koffie en thee
13.30Welkom | Hans J.A. van Leeuwen, voorzitter
13.45Update IBS | ProRail praat ons bij
14.15Laatste ontwikkelingen OURS | Arnaud Kok, RIVM
14.45Interactief vragenrondje
15.00Pauze
15.30Casus Spark | Arnold Koopman, Willard Kamerling, Kareen Gasparotto en Wybo Gardien
16.00Gesprekken aan de tafels
16.45Afsluiting
17.00Netwerkborrel

Bron foto: VINK BOUW 

Deze mensen waren erbij:

Silvan Ammeraal Processmanager, Railforum
Mark Bakermans Directeur / adviseur geluid en trillingen, DGMR
Reinier Balkema Adviseur geluid, Gemeente Utrecht
Carlo Braun Sales Manager, edilon)(sedra B.V.
Sander Brinkhuis Manager Marketing &Innovatie, voestalpine Track Solutions
Martin Busch Adviseur Beleid afd. Assetmanagement, RET
Cheryl Chin-Joe-Kie Programmamanager, ProRail
Niels Cools Senior beleidsadviseur geluid, gemeente Den Haag
Gerrit Jan Dijkgraaf Coördinerend beleidsmedewerker, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Reinoud Dirksen Consultant, Provincie Utrecht
Jennie Elzinga Manager Rail & Infra, Promedia
Reinoud Fennema Adviseur, DGMR
Wybo Gardien Movares, Movares
Kareen Gasparotto vakspecialist trillingen en geluid , ProRail
Mathieu Geurts CCO, Rail Safety Systems
Chris Geurts Senior Consultant, TNO
Mathijs Grutters O&I, Swietelsky
Jeroen Haver Directeur, Railforum
Don Hensen Directeur, RIS
Niels Hoefnagels Technisch manager / adviseur, IPA-Infra
Max Hofman Stagiair, Movares
Paul Holscher Specialist dynamica, Deltares
Jan Hoogenraad Directeur, Spoorgloren
Nils IJntema Specialist Omgevingseffecten, ProRail
Ron de Jager Opdrachtgever / Portfoliomanager, HTM
Sabine Janssen Senior beleidsmedewerker, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
NIET VERWIJDEREN Corina de Jongh RAILFORUM BEHEERDER
Willard Kamerling Directeur, HTA-Rail
Arnaud Kok Wetenschappelijk medewerker, RIVM
Marcel de Koning Directeur / eigenaar, GeoNext
Arnold Koopman research consultant, Level Acoustics & Vibration
Irene Kraak Projectmanager, ProRail
Arno van Lambalgen Ontwerpleider, O&I, Swietelsky Rail Benelux bv
Hans J.A. van Leeuwen Onafhankelijk Zelfstandig Consultant, NVAC - Noise Vibration Air Quality Control
Ronald van Meer-Dijksman Projectcoördinator IBS, ProRail
Thijs Meeuws Adviseur Geluid en Trillingen, Gemeente Utrecht
BlueElle Middendorp Communicatie medewerker, Railforum
Eric Mohringer CCO, DEKRA Rail
Alexander Molendijk Redacteur, SpoorPro (ProMedia Group)
Anna Nieuwenhuis Jr. adviseur modellering, Movares
Ron Nohlmans Senior adviseur spoor, Gemeente Eindhoven
Aad Onderwater Business Manager, Strukton Rail
Jasper Peen Senior Consultant, Ricardo Rail
Maarten Poos Adviseur Geluid en Trillingen, ProRail
Roos van der Rijt-Plate zelfstandige, Genta Projectmanagement
Tryfon Roelofs Vakspecialist geluid en trillingen, ProRail
Ger Rolsma Senior Beleidsadviseur Spoor en Vervoer, Gemeente Amsterdam
Thijs Ruiter Adviseur geluid en trillingen, RWS
Lisette Sinkeler Secretaris, Ministerie I&W
Petra Slichter Officemanager, Railforum
Rob Smit Manager Spoor, Port of Amsterdam
Albert Jan Snethlage Sr Adviseur Geotechniek, Fugro
Maikel Tenniglo Procesbeheerder Railinfra, Provincie Utrecht
John Teunissen DGA, Mainolution BV
Tim Vergoed Expert geluid en trillingen, DGMR
Wim Verheul Senior Adviseur, Rijkswaterstaat WVL
Annemieke Vermeulen Adviseur geluid/ bouwbioloog, n4o
Arno Vernooij Projectmanager, Movares Nederland B.V.
Didier Visser Operationeel Manager, VolkerRail Nederland bv
Stefan Voeten Sr. Adviseur geluid, Movares
Lennart Voortman Adviseur Geluid & Trillingen, Gemeente Utrecht
Jeroen van der Werf Beleidsmedewerker Milieu, Gemeente Eindoven
Bart van Werkhoven Contract beheerder Assets - Railinfra en Activa, Vervoerregio Amsterdam
Pascal van der Zwalm DGA, Rail 1435