Meer bouwen aan het spoor, minder geluid en trillingen?
Datum: | Woensdag 02 oktober 2024 |
Tijd: | 13.30 tot 17.00 uur |
Locatie: | Inntel hotels Utrecht, Smakkelaarshoek 24, 3511 EC, Utrecht |
Er is in Nederland een grote behoefte aan meer woningen. Vaak bouwen we die nieuwe woningen in stedelijk gebied, liefst dichtbij knooppunten van openbaar vervoer. We willen echter ook minder klachten over geluid en trillingen van treinen, trams en metro’s. Dus wat zijn de uitdagingen, hoe is onze kennis en wat zijn mogelijke oplossingen? We begonnen de middag met de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS) waarbinnen diverse partijen in opdracht van het ministerie van IenW onderzoek doen naar spoortrillingen. Inmiddels 3 jaar onderweg deelde Irene Kraak van ProRail de stand van zaken van de praktijkproeven zoals Railtube, Bio Inspirede Soil Improvement e.d. met ons. .
Arnaud Kok van RIVM nam ons mee door de ontwikkelingen, voortgang en validaties van de rekenmethode over trillingen (OURS).
We bespraken dit na de pauze verder met elkaar aan de hand van de casus Spark. ‘Op deze plek die verwondert door een unieke combinatie van groen en architectuur, vind je rust in een stad die bruist van de energie.’ De visie van de vastgoedontwikkelaar staat op spark (smakkelaarspark.nl) : ‘Waarom verander je een plek in het hart van de stad, waar het altijd druk is, in een duurzame oase van rust? Waarom ruil je het altijd aanwezige geluid van verkeer in voor het gezoem van bijtjes en het tsjilpen van vogels? Het antwoord is simpel: omdat de toekomst daarom vraagt.’ De visie klinkt mooi, maar er zijn ook zorgen over geluid en trillingen van de passerende treinen en trams. Hierover gingen we na een introductie van o.a. Willard Kamerling en Arnold Koopman met elkaar in gesprek. Kareen Gasparotto en Wybo Gardien vertelden ons meer over het onderzoek en te nemen maatregelen voor de gebouwen op deze unieke locatie.
De gegeven presentaties vind je hieronder.
De gemaakte opmerkingen en voorstellen voor programma 2025 worden nog door het Railforum team verwerkt.
Er is in Nederland een grote behoefte aan meer woningen. Vaak bouwen we die nieuwe woningen in stedelijk gebied, liefst dichtbij knooppunten van openbaar vervoer. We willen echter ook minder klachten over geluid en trillingen van treinen, trams en metro’s. Dus wat zijn de uitdagingen, hoe is onze kennis en wat zijn mogelijke oplossingen?
We bespraken dit met elkaar aan de hand van de casus Spark. ‘Op deze plek die verwondert door een unieke combinatie van groen en architectuur, vind je rust in een stad die bruist van de energie.’ De visie van de vastgoedontwikkelaar staat op spark (smakkelaarspark.nl) : ‘Waarom verander je een plek in het hart van de stad, waar het altijd druk is, in een duurzame oase van rust? Waarom ruil je het altijd aanwezige geluid van verkeer in voor het gezoem van bijtjes en het tsjilpen van vogels? Het antwoord is simpel: omdat de toekomst daarom vraagt.’ De visie klinkt mooi, maar er zijn ook zorgen over geluid en trillingen van de passerende treinen en trams. Hierover gingen we na een introductie van o.a. Willard Kamerling en Arnold Koopman met elkaar in gesprek.
We startten de middag met de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS) waarbinnen diverse partijen in opdracht van het ministerie van IenW onderzoek doen naar spoortrillingen. Inmiddels 3 jaar onderweg deelde Irene Kaak van ProRail graag de huidige stand van zaken en nieuwe opgedane kennis en innovaties op het gebied van materieel, infrastructuur en onderhoud.
Arnaud Kok van RIVM praatte ons bij over de ontwikkelingen, voortgang en validaties van de rekenmethode over trillingen (OURS).
Programma:
13.00 | Inloop met koffie en thee |
13.30 | Welkom | Hans J.A. van Leeuwen, voorzitter |
13.45 | Update IBS | ProRail praat ons bij |
14.15 | Laatste ontwikkelingen OURS | Arnaud Kok, RIVM |
14.45 | Interactief vragenrondje |
15.00 | Pauze |
15.30 | Casus Spark | Arnold Koopman, Willard Kamerling, Kareen Gasparotto en Wybo Gardien |
16.00 | Gesprekken aan de tafels |
16.45 | Afsluiting |
17.00 | Netwerkborrel |
Bron foto: VINK BOUW
Deze mensen waren erbij:
Silvan Ammeraal | Processmanager, Railforum |
Mark Bakermans | Directeur / adviseur geluid en trillingen, DGMR |
Reinier Balkema | Adviseur geluid, Gemeente Utrecht |
Carlo Braun | Sales Manager, edilon)(sedra B.V. |
Sander Brinkhuis | Manager Marketing &Innovatie, voestalpine Track Solutions |
Martin Busch | Adviseur Beleid afd. Assetmanagement, RET |
Cheryl Chin-Joe-Kie | Programmamanager, ProRail |
Niels Cools | Senior beleidsadviseur geluid, gemeente Den Haag |
Gerrit Jan Dijkgraaf | Coördinerend beleidsmedewerker, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Reinoud Dirksen | Consultant, Provincie Utrecht |
Jennie Elzinga | Manager Rail & Infra, Promedia |
Reinoud Fennema | Adviseur, DGMR |
Wybo Gardien | Movares, Movares |
Kareen Gasparotto | vakspecialist trillingen en geluid , ProRail |
Mathieu Geurts | CCO, Rail Safety Systems |
Chris Geurts | Senior Consultant, TNO |
Mathijs Grutters | O&I, Swietelsky |
Jeroen Haver | Directeur, Railforum |
Don Hensen | Directeur, RIS |
Niels Hoefnagels | Technisch manager / adviseur, IPA-Infra |
Max Hofman | Stagiair, Movares |
Paul Holscher | Specialist dynamica, Deltares |
Jan Hoogenraad | Directeur, Spoorgloren |
Nils IJntema | Specialist Omgevingseffecten, ProRail |
Ron de Jager | Opdrachtgever / Portfoliomanager, HTM |
Sabine Janssen | Senior beleidsmedewerker, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
NIET VERWIJDEREN Corina de Jongh | RAILFORUM BEHEERDER |
Willard Kamerling | Directeur, HTA-Rail |
Arnaud Kok | Wetenschappelijk medewerker, RIVM |
Marcel de Koning | Directeur / eigenaar, GeoNext |
Arnold Koopman | research consultant, Level Acoustics & Vibration |
Irene Kraak | Projectmanager, ProRail |
Arno van Lambalgen | Ontwerpleider, O&I, Swietelsky Rail Benelux bv |
Hans J.A. van Leeuwen | Onafhankelijk Zelfstandig Consultant, NVAC - Noise Vibration Air Quality Control |
Ronald van Meer-Dijksman | Projectcoördinator IBS, ProRail |
Thijs Meeuws | Adviseur Geluid en Trillingen, Gemeente Utrecht |
BlueElle Middendorp | Communicatie medewerker, Railforum |
Eric Mohringer | CCO, DEKRA Rail |
Alexander Molendijk | Redacteur, SpoorPro (ProMedia Group) |
Anna Nieuwenhuis | Jr. adviseur modellering, Movares |
Ron Nohlmans | Senior adviseur spoor, Gemeente Eindhoven |
Aad Onderwater | Business Manager, Strukton Rail |
Jasper Peen | Senior Consultant, Ricardo Rail |
Maarten Poos | Adviseur Geluid en Trillingen, ProRail |
Roos van der Rijt-Plate | zelfstandige, Genta Projectmanagement |
Tryfon Roelofs | Vakspecialist geluid en trillingen, ProRail |
Ger Rolsma | Senior Beleidsadviseur Spoor en Vervoer, Gemeente Amsterdam |
Thijs Ruiter | Adviseur geluid en trillingen, RWS |
Lisette Sinkeler | Secretaris, Ministerie I&W |
Petra Slichter | Officemanager, Railforum |
Rob Smit | Manager Spoor, Port of Amsterdam |
Albert Jan Snethlage | Sr Adviseur Geotechniek, Fugro |
Maikel Tenniglo | Procesbeheerder Railinfra, Provincie Utrecht |
John Teunissen | DGA, Mainolution BV |
Tim Vergoed | Expert geluid en trillingen, DGMR |
Wim Verheul | Senior Adviseur, Rijkswaterstaat WVL |
Annemieke Vermeulen | Adviseur geluid/ bouwbioloog, n4o |
Arno Vernooij | Projectmanager, Movares Nederland B.V. |
Didier Visser | Operationeel Manager, VolkerRail Nederland bv |
Stefan Voeten | Sr. Adviseur geluid, Movares |
Lennart Voortman | Adviseur Geluid & Trillingen, Gemeente Utrecht |
Jeroen van der Werf | Beleidsmedewerker Milieu, Gemeente Eindoven |
Bart van Werkhoven | Contract beheerder Assets - Railinfra en Activa, Vervoerregio Amsterdam |
Pascal van der Zwalm | DGA, Rail 1435 |