Materieelonderhoud I Geluid is zilver, trillingen zijn goud!

Datum:Woensdag 22 januari 2025
Tijd:13.30 tot 17.00 uur
Locatie: Alstom Netherlands, Ringdijk 390 C, 2983 GS Ridderkerk

Sessie 1: Innoveren in onderhoudsdata met trillingen en geluid

Daphne Blaauw beschrijft hoe de RET in een pilot geluid- en trillingensensoriek heeft ingezet om de hoge uitval van de tandwielkasten van trams het hoofd te bieden. Men moest hier zelf wat verzinnen, omdat de technieken vanuit de markt onvoldoende passend bleken voor de praktijk van de RET. Door het geluid en trillingen te meten van de tandwielkasten van alle trams vóór en ná onderhoud en dat te combineren met de kwaliteit van de olie is inzicht ontstaan wanneer een tandwielkast voor preventief onderhoud naar binnen moet. Dankzij deze methodiek voert men preventief en conditie gestuurd onderhoud uit. De betrouwbaarheid van de data set zit inmiddels op 2/3e en zal nog verder toenemen door toevoeging van AI.

Op grond van deze pilot heeft RET besloten dat vernieuwing van het onderhoudsconcept waarin de synergie olie-analyse (pilot sensoriek) én trillingen en geluid ingezet kan worden voor diagnostiek in onderhoud.

Sessie 2: Delen van data is een gouden bron

HTM is een grote gebruiker van Alstom tramvoertuigen. Het Fleet Support Center van Alstom (Guido Pronk) en het DataLab van HTM (Junior Marte Garcia) werken dagelijks aan de interpretatie en validatie van de enorme berg data die van deze voertuigen afkomt. Om dit succesvol te kunnen verwerken is  het betrekken van collega’s en technische partners wellicht het meest belangrijk. Want niet alleen de positieve resultaten, maar ook de  fouten moeten goed worden teruggegeven. Bovendien moet alle data die via de sensoren binnenkomt ook worden gevalideerd op/in/met het voertuig. Zo ontstaat een hoogwaardige dataset die cruciaal is voor preventief en conditie gestuurd onderhoud. Ook de inzet van telematica is erg behulpzaam hierbij.

Junior noemde een aantal voorbeelden, zoals het meten van comfort van een tramrit voor bestuurder en passagiers; of het energieverbruik van de voertuigen. Voorts werkt men samen aan afwijkingsdetectie: welke signalen wijken duidelijk af van het vlootgemiddelde en waarom? Dankzij het koppelen van deze data aan interne bedrijfssystemen kan door de HTM ook financiële besparingen worden gerealiseerd.

In de toekomst ziet men kansen voor AI-gestuurde beslissingsondersteunende systemen die bijvoorbeeld sneller en beter de kern van een probleem kunnen achterhalen. Voorts kunnen met behulp van augmented en virtual reality vloot simulaties verbeterd worden. Belangrijke voorwaarden hierbij zijn het standaardiseren van data formats en het benchmarken van data met andere leveranciers en operators.

Sessie 3: Inzet van AI bij verbeteren sociale veiligheid en het effect op materieelonderhoud

Marc Wesselius en Daphne Blaauw geven aan dat de blijvende personeelsschaarste de RET noopt om techniek steeds belangrijker te laten worden bij  een zo optimaal mogelijke sociaal veilige omgeving.  Het streven is naar een optimale integratie tussen mens en techniek. Dat betekent o.a. een sterke ketensamenwerking, waarbij o.a. de meldkamer sociale veiligheid, de CVL en de toezichthouders op straat integraal met elkaar samenwerken. Met betrouwbare real-time data kunnen gerichte analyses gemaakt worden en kan men daadkrachtig handelen.

AI gaat hier een steeds belangrijkere rol in spelen. Bijvoorbeeld in de real-time surveillance door slimme camera’s in voertuigen, haltes en gebouwen. Daarnaast helpt AI bij het bouwen en valideren van goede algoritmes. Deze surveillance hard- en software voegt een hele nieuwe dimensie toe aan het asset management. Zo dienen de camera’s en readers op de voertuigen 100% operationeel te zijn, voordat een voertuig de straat op mag. Bovendien laat dit zien dat ‘asset management’ tegenwoordig méér is dan voertuig en perron alleen.

De ervaring van RET is om met de integratie van dit soort complexe technieken vooral simpel te beginne en volop in te zetten op begrip van het personeel.

Downloads

Presentatie Delen van data is een gouden bron:
Presentatie Welkom bij Alstom:
Presentatie Inzet van AI - (sociale) veiligheid:
Presentatie Innoveren in onderhoudsdata:

De Railforum Kenniskring Materieelonderhoud deelt graag goede praktijkvoorbeelden en nieuwe uitdagingen met leden die (in)direct betrokken zijn bij het onderhoud van railmaterieel.

Op 22 januari waren we te gast bij Alstom in Ridderkerk waar we een unieke rondleiding kregen door de productiehal en het fleet support center waar de staat van het rollend materieel in real time wordt opgevolgd. Daar zagen we ook praktijkvoorbeelden van wat we die middag met elkaar bespreken.

We deelden het belang van meten en monitoren van trillingen voor beter onderhoud van materieel met voorbeelden van RET. Daarna verkenden we de waarde van het delen van data voor het voorkomen van storingen, een betere inzetbaarheid en het reduceren van energieverbruik van materieel. Nieuw zijn de inzet van AI technologie ter verbetering van de sociale veiligheid. Daarbij keken we ook naar wat deze innovaties betekenen voor het onderhoud.

Programma:

13.00Inloop
13.30Welkom | Hakan Zor en Erik Sonneveld
13.40Innoveren in onderhoudsdata met trillingen en geluid I Daphne Blaauw, RET
14.10Delen van data is een Gouden Bron I Guido Pronk, Alstom en Junior Marte Garcia, HTM
14.30Pauze
15.00Inzet van AI bij verbeteren sociale veiligheid en het effect op materieelonderhoud I
Marc Wesselius en Daphne Blaauw, RET
15.45Afsluiting
16.00Rondleiding door de Alstom productiehal en fleet support center
17.00Hapjes en drankjes

Helaas is deze bijeenkomst vol.

Wil je een plek op de reservelijst, stuur ons een email.

Deze mensen waren erbij:

Marouane el Bakhti Maintenance Engineer, GVB
Alexander Bal Senior Consultant, Royal HaskoningDHV
Rens Bloom Consultant, Ricardo
Dick Bosman Maintenance Engineer, GVB
Franka van Brakel Inspecteur programma das en bever en bestuurslid Trainbow Diversiteit en Inclusie, ProRail
Marc Castillo Fuertes Sales Manager, Koni
Yvo Colenbrander Sr. Inspecteur, Inspectie Leefomgeving & Transport
Ingrid Cozijnsen Financieel adm. medewerker, Railforum
Fred Dissel COO, Siemens Mobility BV
Martijn van Eijk Senior Sales Manager, Hitachi Rail
Raymond van Ek Director Business Change & Sustainability, Hot ITem Conclusion
Toine Evegaars Inspecteur Rail, ILT
Vincent Gabriëls Directeur, Gabriëls Interim Solutions B.V.
Martin Grimmius Vakinhoudelijk Leidinggevende Rail, Qbuzz BV
Dirk-Jan van Harten Project Manager, voestalpine Railway Systems
Jeroen Haver Directeur, Railforum
Tim van Heesch Directeur, Brouwer Technology
Niklas Hinneburg Accountmanager Customer Service - Rolling Stock, Siemens Mobility B.V.
Martien Janse COO, HeuroTrain
Ruud de Jong Lead engineer, Movares
Hedwig Keijser Strategisch Adviseur Assetmanagement Railmaterieel, GVB
Gerard Klein Nulent Managing Director, Voith Turbo B.V.
Maarten Kok Operationeel Manager DMG trein, Qbuzz
Theo Konijnendijk Coördinator innovatie en productontwikkeling, Dova
Jeroen Lebouille consultant, mbttechnologie
Hans J.A. van Leeuwen Onafhankelijk Zelfstandig Consultant, NVAC - Noise Vibration Air Quality Control
Jason de Leça Junior project management, Voestalpine
Ron Maas Directeur, Sensornet
René van Marrewijk Directeur, TenderZ B.V.
Bas van Melis Account Manager, DEKRA Rail BV
BlueElle Middendorp Communicatie medewerker, Railforum
Eric Mohringer CCO, DEKRA Rail
Jeroen Mooij Directeur, Stichting Holland Spoor - MooijSPOOR
Johanna Nes Senior Policy Officer, Ministry Of Infrastructure And Water Management
Bart Nijhof Adjunct Manager, MRDH
Bart Olthoff Senior inspecteur, ILT - Inspectorate for Human Environment and Transport
Jason van Oudheusden Logistics Engineer, Alstom
Michael Pieterman Vlootmanager, Qbuzz
Rogier Potter Uitvoerder / Maintenance Engineer, Asset Rail
Avinash Rampersad Business Development Manager , Alstom Ridderkerk
Michael Romaniuk Senior inspecteur, Ilent
Felix Roël Engineer, Nederlandse Spoorwegen Trein Modernisering
Ralph Seesing Coördinator concessiemanagement, MRDH
Petra Slichter Officemanager, Railforum
Erik Sonneveld Site Managing Director services Ridderkerk, Alstom
Stefan Starke Strategisch Asset Manager, Boer&Croon
Wesley Teeuw Maintenance Engineer, GVB
Roy Tervooren Managing Director, GMT Benelux BV
Esther Tolner consultant, Prof-i-T
Tim Vergoed Expert geluid en trillingen, DGMR
Paul Vissers Application Specialist Railway, GMT Benelux BV
Marc de Vos Customer Director, Alstom
Ivan de Vos Manager Spare Parts & Repairs, Brouwer Technology BV
Jander Waals Account Manager (reizigersvervoer), Conclusion
Bart van Werkhoven Contract beheerder Assets - Railinfra en Activa, Vervoerregio Amsterdam
Sieuwe Westerweel Projectleider, Brouwer Technology
Jimmy Withoot Accountmanager, GMT-Benelux BV
Jordi Zomer Consultant, CQM
Pieter Zuiddam Railway Consultant, DNV Business Assurance B.V.
Bart Zwerver Senior inkoper contractmanager, NS