Materieelonderhoud I Geluid is zilver, trillingen zijn goud!
Datum: | Woensdag 22 januari 2025 |
Tijd: | 13.30 tot 17.00 uur |
Locatie: | Alstom Netherlands, Ringdijk 390 C, 2983 GS Ridderkerk |
Sessie 1: Innoveren in onderhoudsdata met trillingen en geluid
Daphne Blaauw beschrijft hoe de RET in een pilot geluid- en trillingensensoriek heeft ingezet om de hoge uitval van de tandwielkasten van trams het hoofd te bieden. Men moest hier zelf wat verzinnen, omdat de technieken vanuit de markt onvoldoende passend bleken voor de praktijk van de RET. Door het geluid en trillingen te meten van de tandwielkasten van alle trams vóór en ná onderhoud en dat te combineren met de kwaliteit van de olie is inzicht ontstaan wanneer een tandwielkast voor preventief onderhoud naar binnen moet. Dankzij deze methodiek voert men preventief en conditie gestuurd onderhoud uit. De betrouwbaarheid van de data set zit inmiddels op 2/3e en zal nog verder toenemen door toevoeging van AI.
Op grond van deze pilot heeft RET besloten dat vernieuwing van het onderhoudsconcept waarin de synergie olie-analyse (pilot sensoriek) én trillingen en geluid ingezet kan worden voor diagnostiek in onderhoud.
Sessie 2: Delen van data is een gouden bron
HTM is een grote gebruiker van Alstom tramvoertuigen. Het Fleet Support Center van Alstom (Guido Pronk) en het DataLab van HTM (Junior Marte Garcia) werken dagelijks aan de interpretatie en validatie van de enorme berg data die van deze voertuigen afkomt. Om dit succesvol te kunnen verwerken is het betrekken van collega’s en technische partners wellicht het meest belangrijk. Want niet alleen de positieve resultaten, maar ook de fouten moeten goed worden teruggegeven. Bovendien moet alle data die via de sensoren binnenkomt ook worden gevalideerd op/in/met het voertuig. Zo ontstaat een hoogwaardige dataset die cruciaal is voor preventief en conditie gestuurd onderhoud. Ook de inzet van telematica is erg behulpzaam hierbij.
Junior noemde een aantal voorbeelden, zoals het meten van comfort van een tramrit voor bestuurder en passagiers; of het energieverbruik van de voertuigen. Voorts werkt men samen aan afwijkingsdetectie: welke signalen wijken duidelijk af van het vlootgemiddelde en waarom? Dankzij het koppelen van deze data aan interne bedrijfssystemen kan door de HTM ook financiële besparingen worden gerealiseerd.
In de toekomst ziet men kansen voor AI-gestuurde beslissingsondersteunende systemen die bijvoorbeeld sneller en beter de kern van een probleem kunnen achterhalen. Voorts kunnen met behulp van augmented en virtual reality vloot simulaties verbeterd worden. Belangrijke voorwaarden hierbij zijn het standaardiseren van data formats en het benchmarken van data met andere leveranciers en operators.
Sessie 3: Inzet van AI bij verbeteren sociale veiligheid en het effect op materieelonderhoud
Marc Wesselius en Daphne Blaauw geven aan dat de blijvende personeelsschaarste de RET noopt om techniek steeds belangrijker te laten worden bij een zo optimaal mogelijke sociaal veilige omgeving. Het streven is naar een optimale integratie tussen mens en techniek. Dat betekent o.a. een sterke ketensamenwerking, waarbij o.a. de meldkamer sociale veiligheid, de CVL en de toezichthouders op straat integraal met elkaar samenwerken. Met betrouwbare real-time data kunnen gerichte analyses gemaakt worden en kan men daadkrachtig handelen.
AI gaat hier een steeds belangrijkere rol in spelen. Bijvoorbeeld in de real-time surveillance door slimme camera’s in voertuigen, haltes en gebouwen. Daarnaast helpt AI bij het bouwen en valideren van goede algoritmes. Deze surveillance hard- en software voegt een hele nieuwe dimensie toe aan het asset management. Zo dienen de camera’s en readers op de voertuigen 100% operationeel te zijn, voordat een voertuig de straat op mag. Bovendien laat dit zien dat ‘asset management’ tegenwoordig méér is dan voertuig en perron alleen.
De ervaring van RET is om met de integratie van dit soort complexe technieken vooral simpel te beginne en volop in te zetten op begrip van het personeel.
De Railforum Kenniskring Materieelonderhoud deelt graag goede praktijkvoorbeelden en nieuwe uitdagingen met leden die (in)direct betrokken zijn bij het onderhoud van railmaterieel.
Op 22 januari waren we te gast bij Alstom in Ridderkerk waar we een unieke rondleiding kregen door de productiehal en het fleet support center waar de staat van het rollend materieel in real time wordt opgevolgd. Daar zagen we ook praktijkvoorbeelden van wat we die middag met elkaar bespreken.
We deelden het belang van meten en monitoren van trillingen voor beter onderhoud van materieel met voorbeelden van RET. Daarna verkenden we de waarde van het delen van data voor het voorkomen van storingen, een betere inzetbaarheid en het reduceren van energieverbruik van materieel. Nieuw zijn de inzet van AI technologie ter verbetering van de sociale veiligheid. Daarbij keken we ook naar wat deze innovaties betekenen voor het onderhoud.
Programma:
13.00 | Inloop |
13.30 | Welkom | Hakan Zor en Erik Sonneveld |
13.40 | Innoveren in onderhoudsdata met trillingen en geluid I Daphne Blaauw, RET |
14.10 | Delen van data is een Gouden Bron I Guido Pronk, Alstom en Junior Marte Garcia, HTM |
14.30 | Pauze |
15.00 | Inzet van AI bij verbeteren sociale veiligheid en het effect op materieelonderhoud I Marc Wesselius en Daphne Blaauw, RET |
15.45 | Afsluiting |
16.00 | Rondleiding door de Alstom productiehal en fleet support center |
17.00 | Hapjes en drankjes |
Helaas is deze bijeenkomst vol.
Wil je een plek op de reservelijst, stuur ons een email.
Deze mensen waren erbij:
Marouane el Bakhti | Maintenance Engineer, GVB |
Alexander Bal | Senior Consultant, Royal HaskoningDHV |
Rens Bloom | Consultant, Ricardo |
Dick Bosman | Maintenance Engineer, GVB |
Franka van Brakel | Inspecteur programma das en bever en bestuurslid Trainbow Diversiteit en Inclusie, ProRail |
Marc Castillo Fuertes | Sales Manager, Koni |
Yvo Colenbrander | Sr. Inspecteur, Inspectie Leefomgeving & Transport |
Ingrid Cozijnsen | Financieel adm. medewerker, Railforum |
Fred Dissel | COO, Siemens Mobility BV |
Martijn van Eijk | Senior Sales Manager, Hitachi Rail |
Raymond van Ek | Director Business Change & Sustainability, Hot ITem Conclusion |
Toine Evegaars | Inspecteur Rail, ILT |
Vincent Gabriëls | Directeur, Gabriëls Interim Solutions B.V. |
Martin Grimmius | Vakinhoudelijk Leidinggevende Rail, Qbuzz BV |
Dirk-Jan van Harten | Project Manager, voestalpine Railway Systems |
Jeroen Haver | Directeur, Railforum |
Tim van Heesch | Directeur, Brouwer Technology |
Niklas Hinneburg | Accountmanager Customer Service - Rolling Stock, Siemens Mobility B.V. |
Martien Janse | COO, HeuroTrain |
Ruud de Jong | Lead engineer, Movares |
Hedwig Keijser | Strategisch Adviseur Assetmanagement Railmaterieel, GVB |
Gerard Klein Nulent | Managing Director, Voith Turbo B.V. |
Maarten Kok | Operationeel Manager DMG trein, Qbuzz |
Theo Konijnendijk | Coördinator innovatie en productontwikkeling, Dova |
Jeroen Lebouille | consultant, mbttechnologie |
Hans J.A. van Leeuwen | Onafhankelijk Zelfstandig Consultant, NVAC - Noise Vibration Air Quality Control |
Jason de Leça | Junior project management, Voestalpine |
Ron Maas | Directeur, Sensornet |
René van Marrewijk | Directeur, TenderZ B.V. |
Bas van Melis | Account Manager, DEKRA Rail BV |
BlueElle Middendorp | Communicatie medewerker, Railforum |
Eric Mohringer | CCO, DEKRA Rail |
Jeroen Mooij | Directeur, Stichting Holland Spoor - MooijSPOOR |
Johanna Nes | Senior Policy Officer, Ministry Of Infrastructure And Water Management |
Bart Nijhof | Adjunct Manager, MRDH |
Bart Olthoff | Senior inspecteur, ILT - Inspectorate for Human Environment and Transport |
Jason van Oudheusden | Logistics Engineer, Alstom |
Michael Pieterman | Vlootmanager, Qbuzz |
Rogier Potter | Uitvoerder / Maintenance Engineer, Asset Rail |
Avinash Rampersad | Business Development Manager , Alstom Ridderkerk |
Michael Romaniuk | Senior inspecteur, Ilent |
Felix Roël | Engineer, Nederlandse Spoorwegen Trein Modernisering |
Ralph Seesing | Coördinator concessiemanagement, MRDH |
Petra Slichter | Officemanager, Railforum |
Erik Sonneveld | Site Managing Director services Ridderkerk, Alstom |
Stefan Starke | Strategisch Asset Manager, Boer&Croon |
Wesley Teeuw | Maintenance Engineer, GVB |
Roy Tervooren | Managing Director, GMT Benelux BV |
Esther Tolner | consultant, Prof-i-T |
Tim Vergoed | Expert geluid en trillingen, DGMR |
Paul Vissers | Application Specialist Railway, GMT Benelux BV |
Marc de Vos | Customer Director, Alstom |
Ivan de Vos | Manager Spare Parts & Repairs, Brouwer Technology BV |
Jander Waals | Account Manager (reizigersvervoer), Conclusion |
Bart van Werkhoven | Contract beheerder Assets - Railinfra en Activa, Vervoerregio Amsterdam |
Sieuwe Westerweel | Projectleider, Brouwer Technology |
Jimmy Withoot | Accountmanager, GMT-Benelux BV |
Jordi Zomer | Consultant, CQM |
Pieter Zuiddam | Railway Consultant, DNV Business Assurance B.V. |
Bart Zwerver | Senior inkoper contractmanager, NS |