Kenniskring internationaal rail | ambities en updates

Datum:Dinsdag 02 juli 2024
Tijd:15.00 tot 17.30 uur
Locatie: Bar Beton, Stationshal Utrecht Centraal (naast de ingang aan zijde Hoog Catharijne)

Dinsdagmiddag 2 juli kwamen maar liefst 85 deelnemers af op de bijeenkomst rondom internationaal railvervoer op Utrecht Centraal. Onder aanvoering van Klaas Boersma werd het een middag vol inspiratie en kennisdeling!

Marjolein van Breukelen (ProRail) presenteerde de highlights van de Europese verordening capaciteitsmanagement. Welke stappen horen hierbij en wat betekent dit voor het speelveld? Bijvoorbeeld rondom open toegang, HRN, TTR en randvoorwaarden voor een goede functionering. Kortom; de pijlers voor de komende jaren.

Sjoerd Wijnsma vertelde ons hoe Arriva de wens wil vervullen om meer internationale treinen te laten rijden; open toegang en publieke aanbesteding zijn hierbij essentieel. Wat dat betreft is Nederland het slechtste kindje van de klas en moeten we een voorbeeld nemen aan Frankrijk en België.

Toen werd het tijd voor nieuw elan; Sarah van Coevorden presenteerde haar afstudeeronderzoek (RHDHV en TU-Delft) rondom internationale ticketing. Zij onderzocht de (on)gebruiksvriendelijkheid van de diverse boekingsmogelijkheden, schetste de complexiteit én presenteerde hoe een goede tool er wél uit moet zien. Wie pakt de handschoen op?

Jeroen Haver presenteerde de ambities van de gemeente Den Haag rondom de internationale trein. Hoe bestaat het dat Den Haag zo slecht verbonden is met Brussel?! Den Haag wil dit verbeteren evenals een verbinding naar bijvoorbeeld Berlijn. De vele uitdagingen hierbij koppelde Jeroen aan de Railforum aanbevelingen. In 2025 wil de gemeente in het kader van de NAVO-top een pilot uitvoeren.

We sloten af met een kijkje in de keuken van de ontwikkeling van een multimodale hub in Polen. Alle modaliteiten komen hier samen waarbij Barth Donners (RHDHV) met name de focus legde op de air-rail transitie van de toekomst. Volledig ontworpen vanuit het reizigersperspectief.

Klaas Boersma prikkelde de zaal om vragen in te brengen voor de sprekers. Er volgde boeiende gesprekken; data delen is essentieel, maar helaas geven niet alle vervoerders 100% van de data vrij, hierdoor zijn timetables niet volledig en helpt een Europese standaard hierbij? Vervoerders hebben een verantwoordelijkheid om de reiziger van A naar B te brengen, maar hoever gaat dit en moet je reizigers dan overboeken naar andere vervoerders? Vormen commerciële belangen bij open toegang geen risico`s? En hoe hoog staat vervoer op de ladder van levensbehoeftes? Misschien niet essentieel maar het zorgt er wel voor dat mensen kunnen participeren in de maatschappij. Welke waarde heeft dit? En kun je een internationale trein nog beter benutten als je het ook als binnenlandse trein inzet/promoot? Genoeg interessante discussies en die werden voortgezet bij de gezellige netwerkborrel. Dank aan alle sprekers van deze middag.

Wil je bijdragen of heb je suggesties voor de programmering tijdens de week of international rail? Neem dan contact op via ammeraal@railforum.nl.

Downloads

Marjolein van Breukelen | ProRail:
Jeroen Haver | Gemeente Den Haag:
Sjoerd Wijnsma | Arriva:
Sarah van Coevorden | RHDHV/ TU-Delft:
Over het evenement

Vorig jaar brachten we aanbevelingen uit aan in het Europees Parlement. Wat zijn sindsdien de ontwikkelingen? Op 2 juli komen we samen om geïnformeerd en geïnspireerd te worden.

Zo komt Marjolein van Breukelen een presentatie geven over de Europese verordening capaciteitsmanagement. Wat betekent dit voor de Nederlandse railsector en die van de andere Europese lidstaten? Welke kansen kan dit bieden om de uitdagingen rondom een goed Europees railnetwerk te verbeteren?

Den Haag is de enige G4-stad zonder internationale treinverbinding. Dat moet veranderen vinden stad en regio. Maar dat gaat zo makkelijk niet. Jeroen Haver komt vertellen over de ambitie van Den Haag, het milieuvoordeel, de obstakels die er liggen en welke stakeholders hierbij kunnen helpen.

Sjoerd Wijnsma neemt ons mee in de visie en ambities van Arriva rondom grensoverschrijdend railvervoer. Welke knelpunten komen zij hierbij tegen en welke inspirerende voorbeelden zijn er al?

We gaan ook leren van het afstudeeronderzoek van Sarah van Coevorden: hoe kan de internationale ticketing verbeterd worden?”

En als laatste ter inspiratie neemt Barth Donners ons mee naar Polen: internationale ambitie en kansen worden daar omgezet in een multimodale hub met allure!”

Programma:

14.30Inloop
15.00Welkom en opening | Klaas Boersma, Railforum
15.10Europese verordening capaciteitsmanagement | Marjolein van Breukelen, ProRail
15.30Ambities gemeente Den haag met de internationale trein | Jeroen Haver
15.50Visie Arriva op internationale trainen & Europese ontwikkelingen | Sjoerd Wijnsma, Arriva
16.10Afstudeeronderzoek rondom internationale ticketing | Sarah van Coevorden, RHDHV/ TU-Delft
16.30Ontwikkeling van een multimodale hub in Polen | Barth Donners, RHDHV
16.45Afronding en netwerkborrel
18.00Einde

Deze mensen waren erbij:

Joost Aernoudts Beleidsmedewerker OV & Spoor, IenW
Silvan Ammeraal Procesmanager, Railforum
Anne van Avendonk Trainee, Programma ERTMS
Reltje Jan Bloem Adviseur Rail, Royal HaskoningDHV
Klaas Boersma Manager Landside Process and Development., Schiphol Group
Yvonne Boesten Duurzaam en internationaal ov en spoor, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Rody Bosch Reliability internationaal, NS groep
Kees Braam Bestuurslid, Reizigersvereniging Rover
Dirk Jan Brakel Partner, 3PT
Bob Brands Business Unit Manager, ICT InTraffic
Renske Breevoort Programmamanager Internationale ontwikkeling, ProRail
Marjolein van Breukelen Manager capaciteitsontwikkeling, ProRail
Anna Bruggeman Data analist, ILT
Wim van de Camp Former MEP, -
Sarah avn Coevorden Student, TU Delft
Ingrid Cozijnsen Financieel adm. medewerker, Railforum
Ben Cretier Materieelmanager Internationaal / HSL, NS Techniek / Internationaal
Johannes Dijkstra Adviseur Dienstregeling, NS
Max van Dokkum Adviseur railverkeerstechniek, Royal HaskoningDHV
Barth Donners Adviseur Duurzame Mobiliteit, Royal HaskoningDHV
Geertje van Engen Adviseur, AT Osborne
Samir el Gamal Senior adviseur duurzame mobiliteit, Royal HaskoningDHV
Niek Guis Vervoersonderzoeker, ProRail
Hugo de Haes Projectmanager, DHM Advies, Proces- en Projectmanagement
Jeroen Haver Directeur, Turnero
Bas Hazeborg Beleidsmedewerker Strategie en Ontwikkeling, HTM
Lars Heldring Jongerenvertegenwoordiger Mobiliteit, Jonge Klimaatbeweging
Lucas van der Hoeven Adviseur Railverkeerstechniek, Royal HaskoningDHV
Jan Hoogenraad Directeur, Spoorgloren
Sjef Janssen Voorm. Directeur ETS (Duitsland), e-Ticket Service (Duitsland)
Marjolein Klasen InTraffic, InTraffic
Albert Koch CCO, ace4rail LLC
Erik Koopman Business Development Manager, Siemens Mobility B.V.
Niek van de Koppel Systeemmanager Spoor, Prorail
Guus Kruijssen Programmamanager Smart Mobility, Provincie Noord-Holland
Danuta Käller Projectmanager ATO, NS
Pascal Künzler Stadler Rail AG, Stadler Rail AG
Peggy Laurs Bestuurslid, Railforum
Leon Linders Voorzitter KK Stedelijke Rail , Railforum
Anda van der Mark projectleider onderliggende regelgeving modernisering spoorwegwet, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Jordi Mulder Rail Systems Engineer, ProRail
Ron Nohlmans Senior adviseur spoor, Gemeente Eindhoven
Nico van Paridon Directeur, CoMobiliteit
Dave Peijnenburg Reliability Engineer (Techniek Trainee), NS
Alwin Pot Vakspecialist Logistieke Ontwikkeling, ProRail
Julia Quitmann Internationaal Concessiebeheer en Ontwikkeling, Arriva Nederland
Naomi van der Reep Consultant, Stevin
Sabine van de Riet - Janssen Bedrijfsjurist, ProRail
Robin Rietman Technisch Trainee, ProRail
Ladislas van Rijen Senior Inspecteur Vergunningverlening Spoorvoertuigen, Inspectie Leefomgeving en Transport
Ger Rolsma Senior Beleidsadviseur Spoor en Vervoer, Gemeente Amsterdam
Ferdi van Rooden Beleidsmedewerker Spoorvervoer, Provincie Noord-Brabant
Robert Jan Roos Adviseur mobiliteit, ValtherPerron
Philip Seijger Consultant, Memsys
Joris Slaats Planner, Strukton Rail Equipment
Luysander van der Sluis Projectleider, Dova
Theo Stoop Public Affaires manager, ProRail
Giverny van Toombergen Tendermanager, ProRail
Alice van Unen Coördinator OV, Provincie Friesland
Ilka Vaatstra Adviseur, ProRail
Eduard Paul Verbeke Agent, Stadler
Wim Verheul Solution owner, Fugro
Lee Verhoeff Adviseur , ProRail
Bart Voordeckers Beleidsontwikkelaar regionale bereikbaarheid, gemeente Eindhoven
Erik Waatjes Senior adviseur mobiliteit, Amsterdam Airport Schiphol
Jeroen Wesdorp Programmamanager Capaciteitsmanagement, ProRail
Hans Westerink Corridormanager Infraontwikkeling, ProRail
Stan Westerveld Business Dev, Fugro
Rosanne Wijgman Knowledge Team Rail, Boston Consulting Group
Sjoerd Wijnsma Strategisch adviseur PA, Arriva Nederland
Oscar Wokke Process Developer, Schiphol Group
Esma Yavuz Beleidsmedewerker Open Toegang OVS, Ministerie Infrastructuur en Waterstaat
Joery Zandstra Junior Systems Engineer, ADSE B.V.
Pieter Zuiddam Railway Consultant, DNV Business Assurance B.V.