Kenniskring internationaal rail | ambities en updates
Datum: | Dinsdag 02 juli 2024 |
Tijd: | 15.00 tot 17.30 uur |
Locatie: | Bar Beton, Stationshal Utrecht Centraal (naast de ingang aan zijde Hoog Catharijne) |
Dinsdagmiddag 2 juli kwamen maar liefst 85 deelnemers af op de bijeenkomst rondom internationaal railvervoer op Utrecht Centraal. Onder aanvoering van Klaas Boersma werd het een middag vol inspiratie en kennisdeling!
Marjolein van Breukelen (ProRail) presenteerde de highlights van de Europese verordening capaciteitsmanagement. Welke stappen horen hierbij en wat betekent dit voor het speelveld? Bijvoorbeeld rondom open toegang, HRN, TTR en randvoorwaarden voor een goede functionering. Kortom; de pijlers voor de komende jaren.
Sjoerd Wijnsma vertelde ons hoe Arriva de wens wil vervullen om meer internationale treinen te laten rijden; open toegang en publieke aanbesteding zijn hierbij essentieel. Wat dat betreft is Nederland het slechtste kindje van de klas en moeten we een voorbeeld nemen aan Frankrijk en België.
Toen werd het tijd voor nieuw elan; Sarah van Coevorden presenteerde haar afstudeeronderzoek (RHDHV en TU-Delft) rondom internationale ticketing. Zij onderzocht de (on)gebruiksvriendelijkheid van de diverse boekingsmogelijkheden, schetste de complexiteit én presenteerde hoe een goede tool er wél uit moet zien. Wie pakt de handschoen op?
Jeroen Haver presenteerde de ambities van de gemeente Den Haag rondom de internationale trein. Hoe bestaat het dat Den Haag zo slecht verbonden is met Brussel?! Den Haag wil dit verbeteren evenals een verbinding naar bijvoorbeeld Berlijn. De vele uitdagingen hierbij koppelde Jeroen aan de Railforum aanbevelingen. In 2025 wil de gemeente in het kader van de NAVO-top een pilot uitvoeren.
We sloten af met een kijkje in de keuken van de ontwikkeling van een multimodale hub in Polen. Alle modaliteiten komen hier samen waarbij Barth Donners (RHDHV) met name de focus legde op de air-rail transitie van de toekomst. Volledig ontworpen vanuit het reizigersperspectief.
Klaas Boersma prikkelde de zaal om vragen in te brengen voor de sprekers. Er volgde boeiende gesprekken; data delen is essentieel, maar helaas geven niet alle vervoerders 100% van de data vrij, hierdoor zijn timetables niet volledig en helpt een Europese standaard hierbij? Vervoerders hebben een verantwoordelijkheid om de reiziger van A naar B te brengen, maar hoever gaat dit en moet je reizigers dan overboeken naar andere vervoerders? Vormen commerciële belangen bij open toegang geen risico`s? En hoe hoog staat vervoer op de ladder van levensbehoeftes? Misschien niet essentieel maar het zorgt er wel voor dat mensen kunnen participeren in de maatschappij. Welke waarde heeft dit? En kun je een internationale trein nog beter benutten als je het ook als binnenlandse trein inzet/promoot? Genoeg interessante discussies en die werden voortgezet bij de gezellige netwerkborrel. Dank aan alle sprekers van deze middag.
Wil je bijdragen of heb je suggesties voor de programmering tijdens de week of international rail? Neem dan contact op via ammeraal@railforum.nl.
Vorig jaar brachten we aanbevelingen uit aan in het Europees Parlement. Wat zijn sindsdien de ontwikkelingen? Op 2 juli komen we samen om geïnformeerd en geïnspireerd te worden.
Zo komt Marjolein van Breukelen een presentatie geven over de Europese verordening capaciteitsmanagement. Wat betekent dit voor de Nederlandse railsector en die van de andere Europese lidstaten? Welke kansen kan dit bieden om de uitdagingen rondom een goed Europees railnetwerk te verbeteren?
Den Haag is de enige G4-stad zonder internationale treinverbinding. Dat moet veranderen vinden stad en regio. Maar dat gaat zo makkelijk niet. Jeroen Haver komt vertellen over de ambitie van Den Haag, het milieuvoordeel, de obstakels die er liggen en welke stakeholders hierbij kunnen helpen.
Sjoerd Wijnsma neemt ons mee in de visie en ambities van Arriva rondom grensoverschrijdend railvervoer. Welke knelpunten komen zij hierbij tegen en welke inspirerende voorbeelden zijn er al?
We gaan ook leren van het afstudeeronderzoek van Sarah van Coevorden: hoe kan de internationale ticketing verbeterd worden?”
En als laatste ter inspiratie neemt Barth Donners ons mee naar Polen: internationale ambitie en kansen worden daar omgezet in een multimodale hub met allure!”
Programma:
14.30 | Inloop |
15.00 | Welkom en opening | Klaas Boersma, Railforum |
15.10 | Europese verordening capaciteitsmanagement | Marjolein van Breukelen, ProRail |
15.30 | Ambities gemeente Den haag met de internationale trein | Jeroen Haver |
15.50 | Visie Arriva op internationale trainen & Europese ontwikkelingen | Sjoerd Wijnsma, Arriva |
16.10 | Afstudeeronderzoek rondom internationale ticketing | Sarah van Coevorden, RHDHV/ TU-Delft |
16.30 | Ontwikkeling van een multimodale hub in Polen | Barth Donners, RHDHV |
16.45 | Afronding en netwerkborrel |
18.00 | Einde |
Deze mensen waren erbij:
Joost Aernoudts | Beleidsmedewerker OV & Spoor, IenW |
Silvan Ammeraal | Procesmanager, Railforum |
Anne van Avendonk | Trainee, Programma ERTMS |
Reltje Jan Bloem | Adviseur Rail, Royal HaskoningDHV |
Klaas Boersma | Manager Landside Process and Development., Schiphol Group |
Yvonne Boesten | Duurzaam en internationaal ov en spoor, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Rody Bosch | Reliability internationaal, NS groep |
Kees Braam | Bestuurslid, Reizigersvereniging Rover |
Dirk Jan Brakel | Partner, 3PT |
Bob Brands | Business Unit Manager, ICT InTraffic |
Renske Breevoort | Programmamanager Internationale ontwikkeling, ProRail |
Marjolein van Breukelen | Manager capaciteitsontwikkeling, ProRail |
Anna Bruggeman | Data analist, ILT |
Wim van de Camp | Former MEP, - |
Sarah avn Coevorden | Student, TU Delft |
Ingrid Cozijnsen | Financieel adm. medewerker, Railforum |
Ben Cretier | Materieelmanager Internationaal / HSL, NS Techniek / Internationaal |
Johannes Dijkstra | Adviseur Dienstregeling, NS |
Max van Dokkum | Adviseur railverkeerstechniek, Royal HaskoningDHV |
Barth Donners | Adviseur Duurzame Mobiliteit, Royal HaskoningDHV |
Geertje van Engen | Adviseur, AT Osborne |
Samir el Gamal | Senior adviseur duurzame mobiliteit, Royal HaskoningDHV |
Niek Guis | Vervoersonderzoeker, ProRail |
Hugo de Haes | Projectmanager, DHM Advies, Proces- en Projectmanagement |
Jeroen Haver | Directeur, Turnero |
Bas Hazeborg | Beleidsmedewerker Strategie en Ontwikkeling, HTM |
Lars Heldring | Jongerenvertegenwoordiger Mobiliteit, Jonge Klimaatbeweging |
Lucas van der Hoeven | Adviseur Railverkeerstechniek, Royal HaskoningDHV |
Jan Hoogenraad | Directeur, Spoorgloren |
Sjef Janssen | Voorm. Directeur ETS (Duitsland), e-Ticket Service (Duitsland) |
Marjolein Klasen | InTraffic, InTraffic |
Albert Koch | CCO, ace4rail LLC |
Erik Koopman | Business Development Manager, Siemens Mobility B.V. |
Niek van de Koppel | Systeemmanager Spoor, Prorail |
Guus Kruijssen | Programmamanager Smart Mobility, Provincie Noord-Holland |
Danuta Käller | Projectmanager ATO, NS |
Pascal Künzler | Stadler Rail AG, Stadler Rail AG |
Peggy Laurs | Bestuurslid, Railforum |
Leon Linders | Voorzitter KK Stedelijke Rail , Railforum |
Anda van der Mark | projectleider onderliggende regelgeving modernisering spoorwegwet, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Jordi Mulder | Rail Systems Engineer, ProRail |
Ron Nohlmans | Senior adviseur spoor, Gemeente Eindhoven |
Nico van Paridon | Directeur, CoMobiliteit |
Dave Peijnenburg | Reliability Engineer (Techniek Trainee), NS |
Alwin Pot | Vakspecialist Logistieke Ontwikkeling, ProRail |
Julia Quitmann | Internationaal Concessiebeheer en Ontwikkeling, Arriva Nederland |
Naomi van der Reep | Consultant, Stevin |
Sabine van de Riet - Janssen | Bedrijfsjurist, ProRail |
Robin Rietman | Technisch Trainee, ProRail |
Ladislas van Rijen | Senior Inspecteur Vergunningverlening Spoorvoertuigen, Inspectie Leefomgeving en Transport |
Ger Rolsma | Senior Beleidsadviseur Spoor en Vervoer, Gemeente Amsterdam |
Ferdi van Rooden | Beleidsmedewerker Spoorvervoer, Provincie Noord-Brabant |
Robert Jan Roos | Adviseur mobiliteit, ValtherPerron |
Philip Seijger | Consultant, Memsys |
Joris Slaats | Planner, Strukton Rail Equipment |
Luysander van der Sluis | Projectleider, Dova |
Theo Stoop | Public Affaires manager, ProRail |
Giverny van Toombergen | Tendermanager, ProRail |
Alice van Unen | Coördinator OV, Provincie Friesland |
Ilka Vaatstra | Adviseur, ProRail |
Eduard Paul Verbeke | Agent, Stadler |
Wim Verheul | Solution owner, Fugro |
Lee Verhoeff | Adviseur , ProRail |
Bart Voordeckers | Beleidsontwikkelaar regionale bereikbaarheid, gemeente Eindhoven |
Erik Waatjes | Senior adviseur mobiliteit, Amsterdam Airport Schiphol |
Jeroen Wesdorp | Programmamanager Capaciteitsmanagement, ProRail |
Hans Westerink | Corridormanager Infraontwikkeling, ProRail |
Stan Westerveld | Business Dev, Fugro |
Rosanne Wijgman | Knowledge Team Rail, Boston Consulting Group |
Sjoerd Wijnsma | Strategisch adviseur PA, Arriva Nederland |
Oscar Wokke | Process Developer, Schiphol Group |
Esma Yavuz | Beleidsmedewerker Open Toegang OVS, Ministerie Infrastructuur en Waterstaat |
Joery Zandstra | Junior Systems Engineer, ADSE B.V. |
Pieter Zuiddam | Railway Consultant, DNV Business Assurance B.V. |