AI helpt de railsector met klimaatuitdagingen

Datum:Woensdag 15 mei 2024
Tijd:13.00 tot 16.45 uur
Locatie: Hot ITem Conclusion, Danzigerkade 19, Amsterdam

Op een prachtige locatie aan het IJ in Amsterdam kwamen 15 mei 80 deelnemers Railforum-leden bijeen om met elkaar in gesprek te gaan over de toepassing van AI in onze sector rondom klimaatuitdagingen.

Silvan Ammeraal trapte namens Railforum de dag af en heette iedereen welkom bij deze bijeenkomst waar AI voor het eerst op de agenda stond. John van der Steen introduceerde Conclusion aan de deelnemers en nodige daarna de staatssecretaris uit voor haar keynote.

Staatssecretaris van Koningkrijksrelaties en Digitalisering Alexandra van Huffelen gaf een enthousiaste keynote over de toepassing van AI. Vanwege haar jarenlange ervaring in het ov was zij graag te gast bij ons. Samenwerking en de verbinding zoeken met elkaar is essentieel om te blijven innoveren en innovaties zijn nodig om met Nederland bij de koplopers in Europa rondom AI te horen. De staatssecretaris riep de leden ook op om deel te nemen aan verschillende pilots vanuit de overheid. Mail bij interesse naar ammeraal@railforum.nl. Naast innoveren is ook de ontwikkeling van de spelregels  essentieel om AI op een verantwoorde manier toe te blijven passen.

Na de keynote gaf Hubert van Beusekom (TNO) duiding aan hoe AI kan ondersteunen in een duurzame levenscyclus van railtransport. Bijvoorbeeld in het verbeteren van het materiaalpaspoort. Goede inzichten krijg je door data te delen en de onderlinge samenwerking aan te gaan.

Dirk van Meer en Niels Bongers (Core Changemakers) gaven een presentatie over o.a. hoe eenvoudig je zelf een AI-model kunt opzetten. Hoe AI kan helpen met herkennen van afval dat toch hergebruikt kan worden? Binnen iedere organisatie is er laag hangend fruit mogelijk op het gebied van AI!

Het plenaire deel werd afgesloten met presentaties van Raymond van Ek en Adil Bohoudi (HotITem Conclusion) over o.a. hoe je met AI een positieve impact kunt maken op mens en milieu. Regelgeving rondom ESG en CRSD werden toegelicht en ook gaven zij inzicht in hoe we gezamenlijk naar de balans tussen voor- en nadelen van AI moeten zoeken; enerzijds kost AI veel rekenkracht en dus energie en anderzijds kun je er door AI toepassingen ook energie mee besparen en materieel slimmer mee onderhouden.

Na een break gingen de deelnemers actief aan de slag in verschillende workshops die door TNO, Core Changemakers en Conclusion aangeboden werden. Er werd laag hangend fruit in de eigen organisatie onderzocht, er werden verbanden gelegd om ketenvraagstukken uit te werken en de balans tussen innovatie en verantwoording werd aan de hand van casuïstiek onderzocht.

Na twee workshoprondes hebben we nog gezamenlijk kort teruggeblikt en was het de hoogste tijd voor een gezellige netwerkborrel met een geweldig uitzicht over Amsterdam.

Downloads

Presentatie Railforum:
Presentatie CORE Changemakers:
Presentatie TNO:
Presentatie Conclusion:
Over het evenement

15 mei organiseerden we een interessante bijeenkomst over de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) in de railsector bij vraagstukken rondom klimaat, duurzaamheid en circulariteit.

We startten de bijeenkomst met een key-note van staatsecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering Alexandra van Huffelen! Als voormalig directeur van het GVB en ex-bestuurslid Railforum is zij een bekende in de rail- en ov-sector. Met welke wetgeving hebben we te maken, welke impact heeft het op duurzaamheid en hoe wordt AI door de Nederlandse overheid al ingezet?

AI is niet meer weg te denken. Ook niet in de railsector. Hoe kan AI bijdragen en waarom heeft dit een positieve impact? We kregen voorbeelden van toepassingen te zien, concrete handvatten én we keken samen naar wat AI in de toekomst nog meer kan betekenen voor onze sector. We zoomden in op het materiaalpaspoort en hoe we met behulp van AI onderhoud beter kunnen voorspellen én kunnen versimpelen. Wat zijn ‘talking buildings’ en kunnen we ‘talking trains’ ontwikkelen?

Organisaties hebben te maken met de Environmental, Social & Governance criteria (ESG) waar zij, vanuit de ‘Green-deal’ aan moeten voldoen. Wat betekent dit voor de organisatie en hoe kun je AI inzetten om hieraan te voldoen waarbij je tijd en kosten bespaart en kwaliteit verhoogt.

12.30Inloop
13.00Welkom en opening
13.10Key-note | Staatsecretaris Alexandra van Huffelen
13.30Met AI het materiaalpaspoort en circulariteit optimaliseren | TNO & Core changemakers
13.55Wat zijn de ESG-doelen en hoe kan AI helpen deze te behalen? | Conclusion
14.20Pauze
14.45Workshops 1e ronde
15.30Wissel
15.35Workshops 2e ronde
16.20Plenaire terugkoppeling workshops en afsluiting bijeenkomst
16.30Netwerkborrel
18.00Einde

Foto: AI generated

Deze mensen waren erbij:

Rick van Akkeren Tendermanager, BAM Infra OV
Silvan Ammeraal Procesmanager, Railforum
Ilse Attema Data analist QHSE, Arriva Nederland
Michiel van den Berg Informatie Manager, RET
Hubert van Beusekom Business Developer AI, TNO
Adil Bohoudi Managing director, Conclusion
Peter Boom Director Rail Asset Management and Digitisation, Royal Haskoning DHV
Freek Boon Project Manager, Vossloh ETS
Wiebe van Breukelen Software Engineer, Rail 1435
Erik Bronsvoort managing director, things get real
Alfred Cardol Vakspecialist Behandelen en Opstellen, ProRail
Robin Coester Partner Strategie Executie & Transformatie, Boer & Croon
Menno van Drunen Managing partner, Supply Value
Raymond van Ek Chief Executive Officer, Conclusion
Jennie Elzinga Manager Rail & Infra, Promedia
Maartje van Engelen Propositiemarketeer, NS
Lise Enzlin Agile Program Manager, Movares
Wilco Fiechter Senior adviseur, Ministerie van IenW/Rijkswaterstaat
Jeanine de Graaf Consultant Data & AI, TNO
Kirsten van der Hauw Management Trainee - QHSE , Arriva Nederland
Laura ten Have Krieger QHSE - Marketing , Vossloh Nederland
Mick van der Heide Product Manager, voestalpine Track Solutions Netherlands
Niklas Hinneburg Accountmanager Customer Service - Rolling Stock, Siemens Mobility B.V.
Alexandra van Huffelen Staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering, Ministerie BZK
Michiel Huizenga Assetmanager voertuigen, HTM Personenvervoer N.V.
Claudia Inafuko Product Manager, Siemens
Daniel Jochemsen-Maaskant Data Analist, ICT InTraffic
Willard Kamerling Directeur, HTA-Rail
Marnix Kerkhoff Business Development Manager, Hitachi Rail
Rixt van der Leij Technisch Trainee, ProRail
Tessa Matser Business Consultant, ICT InTraffic
Dirk van Meer CEO, CORE Changemakers
Eline Mertens Manager Duurzaamheid, HTM
BlueElle Middendorp Communicatie medewerker, Railforum
Alexander Molendijk Redacteur, SpoorPro (ProMedia Group)
Sander van der Neut Consultant, Stevin
Wesley van Oorschot Business Development Manager, Tata Consultancy Services
Peter Oost ISO, NS (Dutch Railways)
Tom Ouwens Salesmanager, Conclusion
Noa Peteroff Maintenance Engineer, GVB
Ger Rolsma Senior Beleidsadviseur Spoor en Vervoer, Gemeente Amsterdam
Nico Schaefers Eigenaar, GeoNext
Sebastiaan Schreuder HSEQ manager, edilon)(sedra group BV
Rudy Seebus Principal Consultant, Cohesive
Petra Slichter Officemanager, Railforum
Karel Smolders Lead Temnos, CORE Changemakers
John van der Steen Directeur Reisigersvervoer, Conclusion
Ilse van Stijn Officemanager, Conclusion
Akkie Stomphorst Focusmanager circulair materiaalgebruik, Voestalpine
Joris Teunisse Data-analist, ICT InTraffic
Lucas Vente Product Owner Duurzaam Ondernemen, NS
Nico Verhoek Consultant, Claever GWI
Jander Waals Account Manager (reizigersvervoer), Conclusion
Harald Weppelink Adviseur Duurzaamheid, Movares
Bart van Werkhoven Contract beheerder Assets - Railinfra en Activa, Vervoerregio Amsterdam
Stan Westerveld Business Dev, Fugro
Mees Willemsen Innovatie Leider, VolkerRail
Ysbrand van Wingerden Opleider / Ontwikkelaar, Baanvak/Railconnect
Pascal van der Zwalm DGA, Rail 1435