AI helpt de railsector met klimaatuitdagingen
Datum: | Woensdag 15 mei 2024 |
Tijd: | 13.00 tot 16.45 uur |
Locatie: | Hot ITem Conclusion, Danzigerkade 19, Amsterdam |
Op een prachtige locatie aan het IJ in Amsterdam kwamen 15 mei 80 deelnemers Railforum-leden bijeen om met elkaar in gesprek te gaan over de toepassing van AI in onze sector rondom klimaatuitdagingen.
Silvan Ammeraal trapte namens Railforum de dag af en heette iedereen welkom bij deze bijeenkomst waar AI voor het eerst op de agenda stond. John van der Steen introduceerde Conclusion aan de deelnemers en nodige daarna de staatssecretaris uit voor haar keynote.
Staatssecretaris van Koningkrijksrelaties en Digitalisering Alexandra van Huffelen gaf een enthousiaste keynote over de toepassing van AI. Vanwege haar jarenlange ervaring in het ov was zij graag te gast bij ons. Samenwerking en de verbinding zoeken met elkaar is essentieel om te blijven innoveren en innovaties zijn nodig om met Nederland bij de koplopers in Europa rondom AI te horen. De staatssecretaris riep de leden ook op om deel te nemen aan verschillende pilots vanuit de overheid. Mail bij interesse naar ammeraal@railforum.nl. Naast innoveren is ook de ontwikkeling van de spelregels essentieel om AI op een verantwoorde manier toe te blijven passen.
Na de keynote gaf Hubert van Beusekom (TNO) duiding aan hoe AI kan ondersteunen in een duurzame levenscyclus van railtransport. Bijvoorbeeld in het verbeteren van het materiaalpaspoort. Goede inzichten krijg je door data te delen en de onderlinge samenwerking aan te gaan.
Dirk van Meer en Niels Bongers (Core Changemakers) gaven een presentatie over o.a. hoe eenvoudig je zelf een AI-model kunt opzetten. Hoe AI kan helpen met herkennen van afval dat toch hergebruikt kan worden? Binnen iedere organisatie is er laag hangend fruit mogelijk op het gebied van AI!
Het plenaire deel werd afgesloten met presentaties van Raymond van Ek en Adil Bohoudi (HotITem Conclusion) over o.a. hoe je met AI een positieve impact kunt maken op mens en milieu. Regelgeving rondom ESG en CRSD werden toegelicht en ook gaven zij inzicht in hoe we gezamenlijk naar de balans tussen voor- en nadelen van AI moeten zoeken; enerzijds kost AI veel rekenkracht en dus energie en anderzijds kun je er door AI toepassingen ook energie mee besparen en materieel slimmer mee onderhouden.
Na een break gingen de deelnemers actief aan de slag in verschillende workshops die door TNO, Core Changemakers en Conclusion aangeboden werden. Er werd laag hangend fruit in de eigen organisatie onderzocht, er werden verbanden gelegd om ketenvraagstukken uit te werken en de balans tussen innovatie en verantwoording werd aan de hand van casuïstiek onderzocht.
Na twee workshoprondes hebben we nog gezamenlijk kort teruggeblikt en was het de hoogste tijd voor een gezellige netwerkborrel met een geweldig uitzicht over Amsterdam.
15 mei organiseerden we een interessante bijeenkomst over de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) in de railsector bij vraagstukken rondom klimaat, duurzaamheid en circulariteit.
We startten de bijeenkomst met een key-note van staatsecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering Alexandra van Huffelen! Als voormalig directeur van het GVB en ex-bestuurslid Railforum is zij een bekende in de rail- en ov-sector. Met welke wetgeving hebben we te maken, welke impact heeft het op duurzaamheid en hoe wordt AI door de Nederlandse overheid al ingezet?
AI is niet meer weg te denken. Ook niet in de railsector. Hoe kan AI bijdragen en waarom heeft dit een positieve impact? We kregen voorbeelden van toepassingen te zien, concrete handvatten én we keken samen naar wat AI in de toekomst nog meer kan betekenen voor onze sector. We zoomden in op het materiaalpaspoort en hoe we met behulp van AI onderhoud beter kunnen voorspellen én kunnen versimpelen. Wat zijn ‘talking buildings’ en kunnen we ‘talking trains’ ontwikkelen?
Organisaties hebben te maken met de Environmental, Social & Governance criteria (ESG) waar zij, vanuit de ‘Green-deal’ aan moeten voldoen. Wat betekent dit voor de organisatie en hoe kun je AI inzetten om hieraan te voldoen waarbij je tijd en kosten bespaart en kwaliteit verhoogt.
12.30 | Inloop |
13.00 | Welkom en opening |
13.10 | Key-note | Staatsecretaris Alexandra van Huffelen |
13.30 | Met AI het materiaalpaspoort en circulariteit optimaliseren | TNO & Core changemakers |
13.55 | Wat zijn de ESG-doelen en hoe kan AI helpen deze te behalen? | Conclusion |
14.20 | Pauze |
14.45 | Workshops 1e ronde |
15.30 | Wissel |
15.35 | Workshops 2e ronde |
16.20 | Plenaire terugkoppeling workshops en afsluiting bijeenkomst |
16.30 | Netwerkborrel |
18.00 | Einde |
Foto: AI generated
Deze mensen waren erbij:
Rick van Akkeren | Tendermanager, BAM Infra OV |
Silvan Ammeraal | Procesmanager, Railforum |
Ilse Attema | Data analist QHSE, Arriva Nederland |
Michiel van den Berg | Informatie Manager, RET |
Hubert van Beusekom | Business Developer AI, TNO |
Adil Bohoudi | Managing director, Conclusion |
Peter Boom | Director Rail Asset Management and Digitisation, Royal Haskoning DHV |
Freek Boon | Project Manager, Vossloh ETS |
Wiebe van Breukelen | Software Engineer, Rail 1435 |
Erik Bronsvoort | managing director, things get real |
Alfred Cardol | Vakspecialist Behandelen en Opstellen, ProRail |
Robin Coester | Partner Strategie Executie & Transformatie, Boer & Croon |
Menno van Drunen | Managing partner, Supply Value |
Raymond van Ek | Chief Executive Officer, Conclusion |
Jennie Elzinga | Manager Rail & Infra, Promedia |
Maartje van Engelen | Propositiemarketeer, NS |
Lise Enzlin | Agile Program Manager, Movares |
Wilco Fiechter | Senior adviseur, Ministerie van IenW/Rijkswaterstaat |
Jeanine de Graaf | Consultant Data & AI, TNO |
Kirsten van der Hauw | Management Trainee - QHSE , Arriva Nederland |
Laura ten Have Krieger | QHSE - Marketing , Vossloh Nederland |
Mick van der Heide | Product Manager, voestalpine Track Solutions Netherlands |
Niklas Hinneburg | Accountmanager Customer Service - Rolling Stock, Siemens Mobility B.V. |
Alexandra van Huffelen | Staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering, Ministerie BZK |
Michiel Huizenga | Assetmanager voertuigen, HTM Personenvervoer N.V. |
Claudia Inafuko | Product Manager, Siemens |
Daniel Jochemsen-Maaskant | Data Analist, ICT InTraffic |
Willard Kamerling | Directeur, HTA-Rail |
Marnix Kerkhoff | Business Development Manager, Hitachi Rail |
Rixt van der Leij | Technisch Trainee, ProRail |
Tessa Matser | Business Consultant, ICT InTraffic |
Dirk van Meer | CEO, CORE Changemakers |
Eline Mertens | Manager Duurzaamheid, HTM |
BlueElle Middendorp | Communicatie medewerker, Railforum |
Alexander Molendijk | Redacteur, SpoorPro (ProMedia Group) |
Sander van der Neut | Consultant, Stevin |
Wesley van Oorschot | Business Development Manager, Tata Consultancy Services |
Peter Oost | ISO, NS (Dutch Railways) |
Tom Ouwens | Salesmanager, Conclusion |
Noa Peteroff | Maintenance Engineer, GVB |
Ger Rolsma | Senior Beleidsadviseur Spoor en Vervoer, Gemeente Amsterdam |
Nico Schaefers | Eigenaar, GeoNext |
Sebastiaan Schreuder | HSEQ manager, edilon)(sedra group BV |
Rudy Seebus | Principal Consultant, Cohesive |
Petra Slichter | Officemanager, Railforum |
Karel Smolders | Lead Temnos, CORE Changemakers |
John van der Steen | Directeur Reisigersvervoer, Conclusion |
Ilse van Stijn | Officemanager, Conclusion |
Akkie Stomphorst | Focusmanager circulair materiaalgebruik, Voestalpine |
Joris Teunisse | Data-analist, ICT InTraffic |
Lucas Vente | Product Owner Duurzaam Ondernemen, NS |
Nico Verhoek | Consultant, Claever GWI |
Jander Waals | Account Manager (reizigersvervoer), Conclusion |
Harald Weppelink | Adviseur Duurzaamheid, Movares |
Bart van Werkhoven | Contract beheerder Assets - Railinfra en Activa, Vervoerregio Amsterdam |
Stan Westerveld | Business Dev, Fugro |
Mees Willemsen | Innovatie Leider, VolkerRail |
Ysbrand van Wingerden | Opleider / Ontwikkelaar, Baanvak/Railconnect |
Pascal van der Zwalm | DGA, Rail 1435 |