11e Railcafé | Sectorsamenwerking op het arbeidsmarktvraagstuk
Datum: | Woensdag 27 november 2024 |
Tijd: | 16.00 tot 19.00 uur |
Locatie: | Railcenter, Soesterweg 244, Amersfoort |
Samenwerking op het Arbeidsmarktvraagstuk
Ondanks het slechte weer was dit wederom een goed bezocht Railcafé. Met name HR-vertegenwoordigers van aannemers in de railfinfra, ingenieursbureaus en materieelbedrijven waren op het onderwerp afgekomen. Het belang van samenwerking wordt breed gevoeld.
Vorig jaar hebben we tijdens het 7e Railcafé gesproken over sectorsamenwerking op het arbeidsmarktvraagstuk. Deze sectorsamenwerking heeft vorm gekregen in het Brancheplatform Arbeidsmarkt & Opleiding. De afgelopen periode is samen met marktpartijen gewerkt aan het formuleren van een gezamenlijke ambitie en plannen voor 2025.
In dit Railcafé werden deze plannen en ambities gedeeld en werd er dieper ingegaan op drie onderwerpen:
– Positionering van de railinfra-sector;
– Aansluiten opleiding en arbeidsmarkt;
– Onderzoek en kennisdeling.
Marieke de Wit, programmamanager bij Railcenter trapte af en gaf een schets van de arbeidsmarkt en waar de grootste uitdagingen liggen voor de railinfra-sector. Die overstijgen die van individuele bedrijven.
Ongeveer 49% van de vakmensen die aan het spoor werken, zijn boven de 50 en stromen in de komende jaren uit. Tegelijkertijd ligt er steeds meer werk en ontstaat er steeds meer spanning op de arbeidsmarkt. Het is belangrijk dat wij er als sector voor zorgen dat er ook in de toekomst voldoende spoorprofessionals zijn om dit tekort op te vangen. Om meer impact te maken zijn verschillende partijen uit de sector met elkaar een samenwerking aangegaan in het Brancheplatform Arbeidsmarkt & Opleiding.
Dit platform heeft drie ambities:
- Meer bekendheid van de railinfra sector bij alle relevante doelgroepen
- Professionals in de sector zijn snel inzetbaar en blijven zich continue ontwikkelen
- Partijen hebben een structureel inzicht in de (toekomstige) medewerkerspopulatie.
De eerste resultaten zijn:
- Doelgroepenonderzoek railinfra sector
- Programma Opleidingshuis railinfra sector
- Subsidieaanvraag Ontwikkelpaden railinfra sector
Positionering
In twee breakouts is er verder gesproken over het doelgroepenonderzoek (onderzoek en kennisdeling) en het opleidingshuis (aansluiting opleiding en arbeidsmarkt). Over de positionering van de sector werd plenair gesproken. Daar kwam onder meer de vraag naar voren of we wel de jongeren-doelgroep op de juiste wijze benaderen? Zorg dat je aansluit bij de taal, het imago en salarisbeeld van bijvoorbeeld de Z-generatie. Ook werd genoemd dat railinfra-bedrijven elkaar hierop niet moeten beconcurreren, maar juist gezamenlijk ‘de strijd’ moeten aangegaan met de energie-sector, waar startsalarissen significant hoger liggen. Een belangrijke kracht van de sector is dat mensen eigenlijk altijd in teams werken. Dat vinden jongeren erg fijn. De pilot die nu loopt om 16-jarigen reeds een veiligheidscertificaat voor werken op het spoor te geven, wordt ook als belangrijk initiatief gezien.
Aansluiting opleiding en arbeidsmarkt
Lonneke van den Elshout, programmamanager bij Railcenter, gaf een toelichting op het Opleidingshuis. Dit initiatief moet de aansluiting tussen opleiding en arbeidsmarkt op het gebied van railinfra verbeteren. Er zijn drie leertrajecten opgezet om hogere instroom te krijgen van MBO2 tot HBO en WO, zowel deeltijds tot voltijds. Zo is in Gelderland een specifieke MBO4-opleiding opgezet die jaarlijks 20 nieuwe studenten klaarstoomt voor een baan in de railinfra. Meer van dit soort initiatieven zijn wenselijk maar niet altijd makkelijk, omdat scholen bijvoorbeeld niet de juiste vakkennis hebben geen elektrotechnische richting kennen of concurrentie met andere opleidingstrajecten vrezen. Ook kiezen MBO-studenten veelal voor een baan dichtbij huis, dus na de opleiding moeten er ook passende banen in railinfra sector in de nabijheid zijn.
Onderzoek en kennisdeling
In de break-out sessie die verzorgd werd door Sparkey, een label van onderzoeksbureau Motivaction, presenteerde Zoë ter Poorten de resultaten van het doelgroepenonderzoek. In dit onderzoek is gekeken naar de bekendheid en het imago van de railinfra sector onder de wervingsdoelgroepen. Hieruit kwamen onder andere naar voren dat de bekendheid van (werkgevers in) de railinfra sector laag is. Dat betekent dat er meer bekendheid aan de sector, de werkgevers in de sector en banen in de sector gegeven moet worden. Vanuit het publiek kwam de oproep dat het belangrijk is om dit gezamenlijk op te pakken.
Een ander opvallend resultaat was dat het beeld van de railinfra sector neutraal is. Dat wil zeggen niet positief, maar ook niet negatief. Als er enigszins een beeld is, dan is dat breed en divers; potentiële werknemers verwachten dat er veel verschillende banen in de sector zijn, maar zij weten er verder weinig over. Waar in de railinfra sector zelf nog weleens gedacht wordt dat het als stoffig bekend staat, komt dat dus niet uit het onderzoek naar voren. “Jullie hebben als sector dus weinig goed te maken, maar vooral veel te vertellen” aldus Zoë.
Op woensdag 27 november is het 11e Railcafé in Amersfoort, georganiseerd door Railcenter en Railforum.
Vorig jaar hebben we tijdens het 7e Railcafé gesproken over sectorsamenwerking op het arbeidsmarktvraagstuk. Deze sectorsamenwerking heeft vorm gekregen in het Brancheplatform Arbeidsmarkt & Opleiding. De afgelopen periode is samen met marktpartijen gewerkt aan het formuleren van een gezamenlijke ambitie en plannen voor 2025.
In dit Railcafé delen we deze plannen en ambities en gaan we in break-out sessies dieper in op drie onderwerpen:
– Positionering van de railinfra-sector
– Aansluiten opleiding en arbeidsmarkt
– Onderzoek en kennisdeling.
Aansluitend is de altijd gezellige en nuttige netwerkborrel die het Railcafé zo druk bezocht maakt!
Programma:
15.30 | Inloop |
16.00 | Raildagen 2025; samen op weg naar de derde editie! |
17.00 | Netwerkborrel in restaurant Railcenter |
19.00 | Einde |
Deze mensen waren erbij:
Maartje Aalders | Business consultant, Stevin/ProRail |
Silvan Ammeraal | Procesmanager, Railforum |
Luuk Beeking | Sales Manager, Voith Turbo B.V. |
Chris Beezemer | Docent, STC |
Erik Burema | Consultant, Stevin |
Edwin van Dis | Director, CGI |
Jennie Elzinga | Manager Rail & Infra, Promedia |
Antonia van der Grinten | Consultant , Stevin |
Gert-Jan Haarman | Keolis Nederland BV, Keolis Nederland BV |
Jeroen Haver | Directeur, Railforum |
Nelian Hoeksema | Manager Marketing & Communication, voestalpine Track Solutions Netherlands B.V. |
Max Hofman | Stagiair, Movares |
Maya Holleman | HRBP, BAM Infra B.V. |
Hans Kluitenberg | Rail Safety Constructions B.V., Rail Safety Constructions B.V. |
Caroline Koiter | Directeur, Rail Cargo information Netherlands |
Sjoukje Kramer | Communicatieadviseur, Railcenter |
Sylvia Krebber | Projectleider, Netwerk Onderwijs & Arbeidsmarkt |
Wouter Lampe | Directeur strategische ontwikkeling, voestalpine Track Solutions Netherlands |
Tara Lecluyze | Corporate recruiter , Alstom |
Arjo van Loo | Programmamanager, Programmadirectie ERTMS |
Melissa Mackaaij | Kwartiermaker arbeidsmarktvraagstuk, Gemeente Amersfoort |
Jeroen Mooij | Directeur, Stichting Holland Spoor - MooijSPOOR |
Mark Niewold | Directeur Rail, Royal Haskoning DHV |
Zita Odink | Directeur HR, BAM Infra Nederland |
Anne-Marie Raijmakers | Manager Leren & Ontwikkelen, Railcenter |
Naomi van der Reep | Consultant, Stevin |
Jenne Rispens | DGA, RailwaySafe bv |
Julien van Roon | HR Businesspartner, Alstom Netherlands |
Rianne Sijtema | Adviseur arbeidsmarktcommunicatie, ProRail |
Petra Slichter | Officemanager, Railforum |
Jeffrey Smit | Corporate Recruiter, Dura Vermeer Railinfra |
Charles Verheyen | Verenigingsmanager, Koninklijke Bouwend Nederland |
Niclas Visscher | Manager HR, DB Cargo |
Ysbrand van Wingerden | Opleider / Ontwikkelaar, Baanvak/Railconnect |
Marieke de Wit | Programmamanager, Railcenter |