Gemeente Den Haag
Den Haag heeft zich de afgelopen voorspoedig ontwikkeld. De bevolking groeit, net als het aantal bezoekers en toeristen. De stad profileert zich als internationale stad van vrede, recht en veiligheid en trekt steeds meer organisaties en evenementen die op dat gebied een rol spelen aan..
De binnenstad is na de opening van de tramtunnel opgebloeid. Nieuwe winkels en horeca hebben zich daar de laatste jaren gevestigd. De Leidse Universiteit heeft een snel groeiende vestiging in de stad gekregen en het culturele leven krijgt een nieuw impuls door nieuwbouw van het onderwijs- en cultuurcentrum aan het Spui. De openbare ruimte is op veel plaatsen verbeterd.
Stations
In de railinfrastructuur in de stad is en wordt stevig geïnvesteerd. Het gaat dan zowel over het treinverkeer, als over de trams in de stad. Het nieuwe station Den Haag Centraal is in 2017 opgeleverd. Eind 2016 is een nieuw eindstation van metrolijn E geopend. Verder wordt het busplatform vernieuwd en zo voor de reiziger logischer en comfortabeler.
Bij station Den Haag Centraal wordt gewerkt aan een van Europa’s grootste ondergrondse fietsenstalling voor ruim 8500 fietsen. Ook station Den Haag HS wordt vernieuwd inclusief de omgeving, zoals de tramhaltes en de looproute naar de binnenstad.
Tram
Ook in het tramvervoer in de stad wordt geïnvesteerd. De GTL-trams zijn aan vervanging toe. Een eerste serie nieuwe Siemens Avenio trams rijdt sinds 2016 in de stad. De infrastructuur is ingrijpend aangepast om ruimte te maken voor dit bredere en zwaardere materieel.
Trein
Voor de komende jaren wil de stad werken aan verdere verbetering van het openbaar vervoer. Enerzijds is er aandacht voor de internationale treinverbindingen naar onder andere Duitsland en Brussel/Parijs/Londen. Aan de andere kant is er ook aandacht voor verbetering en optimalisatie van nationale en Randstedelijke treinverbindingen.
Groei
Binnen de stad en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag wordt bovendien ingezet op een schaalsprong voor het openbaar vervoer. Dat betekent snellere en meer directe verbindingen die ook op regionale schaal de concurrentiepositie van het openbaar vervoer ten opzichte van andere vervoerwijzen kunnen verbeteren. Dat is nodig vanwege de ruimtelijke en economische schaalvergroting, maar ook omdat de stad nog aanzienlijk verdicht wordt. Nu al zijn er knelpunten in het stedelijk en regionaal ov. Bijvoorbeeld op het samenloopdeel van RandstadRail naar Zoetermeer en metro E naar Rotterdam. Ook in het centrum zijn capaciteitsproblemen voor de tram aan de orde. Tot 2040 wil de stad nog 50.000 woningen bouwen binnen de bestaande stad. Den Haag heeft nu ruim 520.000 inwoners, maar verwacht door te groeien naar 600.000 inwoners in 2040.