When Science Meets Practice | Lessen van 5 jaar Kenniskring Systeemintegratie
Datum: | Donderdag 11 november 2021 |
Tijd: | 09.00 tot 13.00 uur |
Locatie: | MIJN Torpedoloods, Stationsweg 43, Hoek van Holland |
Op 11 november bespraken de aanwezige leden de tien patronen en vijf aanbevelingen (zie hieronder) van promovendus Yawar Abbas met elkaar.
Uit alle reacties bleek dat men de patronen herkent en met de aanbevelingen aan de slag wil, ook binnen Railforum verband. Railforum kan mensen en organisaties verbinden en het gezamenlijke belang centraal houden. Daarnaast biedt Railforum een veilige omgeving om kennis en ervaringen uit te wisselen. Ook is het mogelijk bij Railforum om mensen vanuit het management en werkvloer bijeen te brengen, en m.m.v. de Jonge Veranderaars ook jongere collega’s te betrekken.
Men wil ook de praktische succesverhalen met elkaar blijven delen, wat ging er goed en waardoor lukt dat? Hierdoor wil men de theorie en praktijk dichter bij elkaar brengen.
De kernploeg systeemintegratie heeft voldoende input gekregen voor een boeiend programma voor het komend jaar.
In de Railforum Kenniskring Systeemintegratie zijn de afgelopen vijf jaar veel kennis en ervaringen uitgewisseld. Een promovendus van de Universiteit Twente onderzocht en analyseerde al het materiaal. Hij kwam tot tien herkenbare, ongewenste en hardnekkige systeemintegratiepatronen.
- Subsystemen worden niet op integrale manier beheerd
- Niemand heeft een overzicht over het hele systeem en er is behoefte aan collectieve wijsheid
- Financiering is versnipperd, zodat oplossingen in andere delen van het systeem niet uit andere delen kunnen worden gefinancierd
- Veel beslissingen worden te top-down genomen zonder de werkvloer erbij te betrekken
- Problemen met wetgeving en veiligheidsnormen op Europees en Nederlands niveau
- Veranderende risico’s (vanwege veranderingen in technologie, beleid, of regelgeving, onder anderen)
- Verschillende (ontwikkelings- en test-) life cycles van componenten in het systeem
- Oplossingen worden te snel gevonden of opgelost zonder een degelijke analyse van de onderliggende oorzaken
- De samenwerking verslechtert zodra het gespannen wordt
- Gebrek aan vertrouwen
Om deze patronen te doorbreken komt hij met vijf aanbevelingen die we graag met elkaar bespreken. Als praktijk casus nemen we de Hoekse Lijn, een deel van het metronet van RET waar ook goederentreinen gebruik van maakten en weer moeten gaan rijden. Hier spelen namelijk veel dilemma’s over de grenzen van systemen van o.a. RET, ProRail en railgoederenvervoerders heen. Programmamanager Iwan Arts reflecteert op de studie en laat ons buiten de praktijk zien.
Deze mensen waren erbij:
Bram Arts | Adviseur Spoorwegtechniek, Movares |
Michiel Blaauboer | Teammanager Stations & Consultancy, Sweco |
Ewoud de Borst | Senior Consultant, Arcadis |
Jan Braaksma | Hoofddocent, Universiteit Twente |
Jeroen Brandse | Sr Business Consultant, ADSE |
Robin Coester | Directeur, Stevin Technology Consultants |
Adriaan Eigenraam | Safety Manager, RET |
Jeffrey Geudeke | Ontwerper Baan- en Spoorwegbouw, Movares |
Mark Golstein | Chief Engineer, NS Trein Modernisering |
Niels van der Hoog | Associate Director, Royal Haskoning DHV |
Jan Hoogenraad | Directeur, Spoorgloren |
Corina de Jongh | Directeur, Railforum |
Carlus van Maarschalkerweerd | Manager R&D, Pilz |
Jeroen Mooij | Directeur, Stichting Holland Spoor |
Roel Okhuijsen | Directeur NM & ERTMS, Nederlandse Spoorwegen |
Menno Olman | Associé, Berenschot |
Mohammad Rajabali Nejad | Assistant Professor, University of Twente |
Merishna Ramtahalsing | PhD candidate, Universiteit Twente |
Liselotte Rijnders-Gijsbers | Techniek Strateeg, ProRail |
Petra Slichter | Officemanager, Railforum |
Jetze Tjalma | Netherlands Representative, Railistics GmbH |
Cees Tommel | Integraal Opdrachtgever Trambedrijf, Provincie Utrecht |
Jaap Ton | Senior adviseur rail, Sweco Nederland bv |
Joan van der Veen | Communicatieadviseur, Gemeente Rotterdam |
Jan Verbeek | Senior Consultant, ADSE bv |
Frank Walenberg | Directeur, Walenberg Rail Assessment |