Week of International Rail | Meetup Veldonderzoek in Zweden
Datum: | Woensdag 08 november 2023 |
Tijd: | 13.00 tot 14.00 uur |
Locatie: | Online, Voor je beeldscherm, Thuis |
Jasper van Kuijk (TU-Delft) nam ons mee in zijn verhaal over veldonderzoek bij diverse treinreizen. Waarom is hij voorstander van veldonderzoek? Kennis van ontwerpen moet je ophalen bij gebruikers. Als dit niet goed gebeurt ontstaat er een kloof en heeft invloed op het succes van een product. Hoe zorg je voor gebruiksgemak? Pas de basisprincipes toe, bijvoorbeeld veldonderzoek.
Veldonderzoek is belangrijk omdat je jezelf onderdompelt in een gebruikerservaring; je voelt, ziet en hoort meer dan alleen theoretisch onderzoek. Je krijgt zo mee met welke variabelen een reiziger te maken krijgt bij het boeken en bereizen van een internationale treinreis.
Informeren van een reiziger is belangrijk, maar de kwaliteit is op dit moment afhankelijk welke boekingsapp de reiziger gebruikt. In de luchtvaart krijgt een reiziger snel informatie en indien van toepassing een tegemoetkoming in kosten. Dit zou de benchmark moeten zijn voor internationale treinreizigers. Beleving van een product of dienst wordt soms vergeten in een onderzoek.
In de discussie kwamen interessante inzicht om het gemak voor de reiziger te vergroten, o.a.;
- Een slimmer boekingssysteem met waarschuwing voor risico op vertraging op bepaalde trajecten zodat de reiziger rekening kan houden met extra overstaptijd.
- Wetgeving moet leiden tot betere verantwoordelijkheid van de reis bij vertraging. Dit geeft de reiziger meer zekerheid, zoals bij de luchtvaart.
- Éen Europese operator die zich verantwoordelijk voelt voor de reiziger, want van wie is grensoverschrijdend railvervoer?
Laat beleidsmedewerker en directies zelf een internationale treinreis boeken en bereizen om hen in te laten zien hoe lastig dit is en wat hierbij komt kijken.
Hoe werkt het in de praktijk? Internationaal spoorvervoer, tickets boeken, de nachttrein, (gemiste) overstaps, apps. Hoe is internationaal spoorvervoer écht? Dat is een vraag die je eigenlijk alleen kunt beantwoorden door het veld in te gaan. Daarom is een belangrijk onderdeel van gebruiksgericht innovatie het doen van veldonderzoek. Jasper van Kuijk, universitair docent gebruiksgerichte innovatie bij de TU Delft, die zich veel richt op mobiliteitsvraagstukken, laat aan de hand van zijn ritten per nachttrein vanuit Zweden zien hoe dit een mooie gelegenheid is om theorie en praktijk te vergelijken. Wat werkt wel en waar is nog werk te verzetten?
Programma:
13.00u | Opening en welkom | Silvan Ammeraal, Railforum |
13.05u | Presentatie Veldonderzoek | Jasper van Kuijk, TU-Delft |
13.30u | Interactie met deelnemers |
13.55u | Afronding | Silvan Ammeraal, Railforum |
14.00u | Einde |
Deze mensen waren erbij:
Nicole van den Akker | UX- designer, NS |
Silvan Ammeraal | Procesmanager, Railforum |
Ingrid Cozijnsen | Financieel adm. medewerker, Railforum |
Jon van Dijk | Senior projectmanager Duurzame mobiliteit en logistiek, HaskoningDHV Nederland BV |
Maartje van Hardeveld | UX designer, NS |
Suzanne Hiemstra-van Mastrigt | Director Seamless Personal Mobility Lab, TU Delft | Industrieel Ontwerpen |
Pim Hoenjet | Logistiek Spoorontwikkeling, Arriva |
Corina de Jongh | |
Jet van de Kar | Implementatiemanager, NS |
Jasper van Kuijk | Universitair docent, TU Delft / Industrieel Ontwerpen |
BlueElle Middendorp | Communicatie medewerker, Railforum |
Thijs Jan Noomen | Vice President Expert Public Transport, CGI |
Annabelle Out | Student, TU Delft |
Tania Rademaker | Accountmanager, Qbuzz |
Joris Slaats | Lange termijnplanner GMG, Strukton |
Petra Slichter | Officemanager, Railforum |
Erik Waatjes | Senior adviseur mobiliteit, Amsterdam Airport Schiphol |
Ruud Walvius | Adviseur Strategische Duurzaamheid, ProRail |