Week of International Rail | Meetup Leasen van materieel

Datum:Woensdag 08 november 2023
Tijd:09.00 tot 10.00 uur
Locatie: Online, Voor je beeldscherm, Thuis

Albert Koch (Ace4Rail) en Leendert van der Stelt (ADSE) trapten de ochtend af over het leasen van materieel. Een Boeing 747 is makkelijker te leasen dan een rijtuig voor personenvervoer volgens Albert. Hoe kan dat? Ace4Rail wil het aanbod vergroten om zo spoorwegmaatschappijen grotere strategische, operationele en technische flexibiliteit te geven om zo beter in spelen op de wensen van de reiziger. Dit moet bijdragen aan verbetering van het internationale railvervoer binnen Europa. Het leasen van materieel in de luchtvaart is een gebruikelijk wijze van inzet van materieel. Inzicht in de configuratie en staat van onderhoud van het materieel is van groot belang. 

Leendert geeft aan dat het ontwerpen van een rijtuig een complex proces is. De mogelijkheden voor de configuratie van een rijtuig worden steeds uitgebreider. Van verlichting tot aan stopcontacten, bagagerekken en specifieke brandblussers of (gescheiden) afvalinzameling. Wetgeving binnen lidstaten heeft hier ook invloed op. Dit proces is vergelijkbaar met de luchtvaart, hier kan de railsector van leren; de nationalistische insteek moet veranderen. Daarnaast moet er aandacht zijn voor de voldoende en juiste infrastructuur om geschikt materieel in te kunnen zetten. 

Downloads

Inrichting van passagiersrijtuigen | Leendert van der Stelt, ADSE:
Over het evenement

 

Het leasen van materieel in de railsector is een complexe aangelegenheid. Waar leasen in de luchtvaart een gebruikelijke vorm is van inzet van materieel wordt het in de railsector op beperkte schaal gebruikt. Ace4Rail biedt de mogelijkheid aan vervoerders om snel en flexibel materieel te leasen; zowel locomotieven als passagiersrijtuigen. Waar liggen de kansen en uitdagingen in dit proces? ADSE vertelt ons mee over hoe je een passagiersrijtuigen inricht; welke vereisten komen hierbij kijken en hoe ziet het ontwerpproces eruit? Tenslotte combineren we deze presentaties door met elkaar in gesprek te gaan over de ideale inrichting van een passagiersrijtuig dat geschikt voor leasing.

Programma:

[table “181” not found /]

Deze mensen waren erbij:

Silvan Ammeraal Procesmanager, Railforum
Hans van den Biggelaar lid, Volt
Jeroen Brandse Sr Business Consultant, ADSE
Ingrid Cozijnsen Financieel adm. medewerker, Railforum
Jennie Elzinga Manager Rail & Infra, Promedia
Esther Geerts voormalig redacteur RailTech, ProMedia Group
Nejc Geržinič PostDoc researcher in travel behaviour, TU Delft
Hugo de Haes Projectmanager, DHM Advies, Proces- en Projectmanagement
Pim Hoenjet Logistiek Spoorontwikkeling, Arriva
Patrick van 't Hoff projectcoordinator, ProRail
NIET VERWIJDEREN Corina de Jongh RAILFORUM BEHEERDER
Mariska Kaptein Senior beleidsmedewerker , Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Albert Koch Consultant, 3PT
Erik Koopman Business Development Manager, Siemens Mobility B.V.
BlueElle Middendorp Communicatie medewerker, Railforum
Jordi Mulder Rail Systems Engineer, ProRail
Annabelle Out Student, TU Delft
Joris Slaats Lange termijnplanner GMG, Strukton
Petra Slichter Officemanager, Railforum
Edgar Snijders Asset Strategie, NS
Jeroen van Son Directeur, Fleetshield Bv
Leendert van der Stelt Senior Specialist, ADSE BV
Ruud Walvius Adviseur Strategische Duurzaamheid, ProRail
Wouter Wiersema Adviseur Rail en OV, Royal HaskoningDHV
Rosanne Wijgman Knowledge Team Rail, Boston Consulting Group