TransiRede 2025

Datum:Woensdag 19 maart 2025
Tijd:14.30 tot 17.00 uur
Locatie: Nieuwspoort, Bezuidenhoutseweg 67, 2594 AC, Den Haag
Downloads

TransiRede 2025: Het station als sleutel:
Pleidooi nieuwe Sleutelprojecten:

Bij de TransiRede pleitten enkele leden van de verenigingen Railforum en Deltametropool voor een nieuwe benadering van ruimtelijke ontwikkeling in Nederland. Een waarbij stations en hun omliggende gebieden als ‘Sleutelprojecten’ centraal staan.

Gezien de grote woningbouwopgave, economische groei en de beperkte ruimte, moeten bestaande infrastructuur en stations optimaal worden benut als knooppunten voor verstedelijking. Toch wordt de investering in stations vaak onderschat, doordat de focus te veel ligt op spoorcapaciteit en te weinig op de rol van stations als integrale ontwikkelingslocaties.

Er is behoefte aan een nieuwe generatie Sleutelprojecten, waarin de Rijksoverheid regie neemt, zodat middelen efficiënt worden ingezet en een balans tussen overheid en markt ontstaat. Zo kan Nederland zijn verstedelijking, mobiliteitstransitie en duurzaamheid effectiever aanpakken, met een verbeterde openbare ruimte als resultaat. Daarbij is samenwerking, regie en een gezamenlijke visie cruciaal voor het succes van deze projecten. De werkgroep adviseert om de systematiek van sleutelprojecten daarbij als basis te nemen met vier invalshoeken: 1.strategische economische meerwaarde, 2. de positie in de nationale ruimtelijke ordening, 3. de ontwikkelkansen van de gebiedsontwikkeling en ten slotte 4. de capaciteit en kwaliteit van de ov-knoop.

In de aansluitende discussie kwamen waardevolle gezichtspunten naar voren:

  • Ga aan de slag, wees flexibel en durf besluiten te heroverwegen.
  • Hoe zien stationsomgevingen er over 10 jaar uit en hoe blijft het sociaal veilig?
  • Hoe gaan we sleutelprojecten selecteren? Op basis van welke criteria?
  • Kijk niet alleen naar grote projecten, ook bij kleine stationsgebieden liggen kansen.
  • Ook goederenvervoer moet een rol krijgen in dit verhaal, dat blijft een uitdaging vanwege de beeldvorming.
  • Grotere steden hebben ook een lightrail netwerk met stations. In Amsterdam trekken een aantal metrostations meer reizigers dan sommige treinstations.
  • Kunnen we samen een aantal projecten selecteren en die gezamenlijk oppakken? We moeten als sector keuzes maken en daarmee de politiek helpen.

Tot slot de vraag wie de regie neemt met welke methodiek?  I&W heeft al werkwijzen en methodieken gedefinieerd, maar de praktijk is weerbarstig en uitdagend met wisselende bewindspersonen en de complexiteit bij grote projecten. We moeten als sector elkaar hierin versterken; overheid en marktpartijen.

Uit de discussie en grote belangstelling blijkt dat dit verhaal nog niet af is. Railforum en Vereniging Deltametropool doen dan ook uitdrukkelijk de oproep om hierover mee te (blijven) denken. Jouw input is van harte welkom en kun je met ons delen via ammeraal@railforum.nl.

Over het evenement

 

Het station als sleutel

Nederland staat voor een grote ruimtelijke ontwikkelingsopgave. Bij de TransiRede 2025 zoomden we in op het belang van stationsgebieden als sleutel in het verbinden van woningbouw, economie, mobiliteit en duurzaamheid.

De kern is dat we in Nederland bestaande infrastructuur optimaal benutten en minder focus leggen op nieuwe infrastructuur. Door de druk op de woningmarkt en de economische uitdagingen is het noodzakelijk om verstedelijking en mobiliteit te combineren.

De stations zijn bij uitstek de plek waar alles samenkomt. Zo kunnen we ruimte rondom stations benutten voor woningbouw, attracties en voorzieningen. Ook spelen stationsomgevingen een belangrijke rol in het aanjagen van onze economie. Willen we kansen benutten dan vraagt dit een andere benadering en aanpak van stationsgebieden!

In deze TransiRede zoomden we in op de actuele opgaven rond stations, hoe stations een sleutelrol kunnen spelen in de maatschappelijke opgaven waar we voor staan en wat er nodig is om kansen te benutten. Het was een gezamenlijk pleidooi van enkele leden van de verenigingen Railforum en Deltametropool.

Programma:

14.00uInloop
14.30u Welkom | Silvan Ammeraal
14.35uOpening door dagvoorzitter | Maurits Schaafsma, Gemeente Haarlemmermeer
14.45uOntwikkelingen bij stations; waar lopen we tegenaan? | Odette Zwinkels, NS Stations
15.00uEen perspectief met sleutelprojecten | Pepijn van Wijmen, APPM
15.15uStationsgebieden in relatie tot de maatschappelijke opgaven | Paul Gerretsen, vereniging Deltametropool
15.30uPauze
15.45uPlenair debat
16.30uAfsluiting | Maurits Schaafsma
16.35uNetwerkborrel

Deze mensen waren erbij:

Matthias van Aalst Beleidsadviseur Strategie & Ontwikkeling, HTM
Albert Allaart Adviseur, Gemeente Rotterdam
Silvan Ammeraal Procesmanager, Railforum
Stephanie Appenzeller Stedenbouwkundige, Dienst Stedelijke Ontwikkeling Gemeente Den Haag
Pepijn Ballering Projectleider, Gemeente Den Haag
Frank Behr Senior adviseur, Movares
Koen Blad Mobility Consultant, Sweco
Peter Boom Director Rail Asset Management and Digitisation, Royal Haskoning DHV
Ans Bouwmeester Programma manager , ProRail
Jasper Bras Senior beleidsadviseur Hubs & Stationskwartieren, Gemeente Amsterdam
Bart Brenninkmeijer Adviseur Netwerkontwikkeling, Nederlandse Spoorwegen
Rogier Brinkhof Beleidsadviseur, MRDH
Rudy Brons Senior consultant energietransitie, mobiliteit en ruimte, Movares
Timothy Duin Stedenbouwkundige, Gemeente Den Haag
Gerard Eijkelenboom Directeur, Logitech Adviseurs & Ingenieurs
Jane Fain Coordinator ov-keten, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Paul Gerretsen Directeur, Vereniging Deltametropool
Bert-Jan Harmanny Student, Hogeschool Windesheim
Jeroen Haver Directeur, Railforum
Ronald Haverman Strateeg mobiliteit en milieu, Provincie Zuid-Holland
Pieter Hoexum Onderzoeker, -
Hermen Jansen Architect, Venhoeven
Erik Jongenotter Adviseur verkeer en mobiliteit, Witteveen+Bos
Niek Joustra Consultant, RhdHV
Michelle Kames Manager Merk & Reputatie, NS
Arzu Kayhan Adviseur Instandhouding, NS
Daan Klaase Manager Planontwikkeling, NS Groep
Sem Klein Velderman Student, Hogeschool Windesheim
Charlotte Kok Architect, Movares
Bart Kooij Hoofd Projectmanagementbureau Stations, ProRail
Christian van der Kooy Onderzoeker, -
Daan Koppenaal planoloog, gemeente Haarlemmmermeer
David Kramer Amsterdam Route Manager, Eurostar
Michel Lintermans Voorzitter, Coöperatie Stationspark Deurne
Miguel Loos Adviseur, Bureau Spoorbouwmeester
Coen Melse Productmanager Integraal Spoor, Movares
BlueElle Middendorp Communicatie medewerker, Railforum
Monique Mooij Stedenbouwkundige, Gemeente Den Haag, S&P, team Hoogstedelijke Ontwikkeling
Robbert de Mug Programmamanager KnoopXL, Gemeente Eindhoven
Andreas Mulder Stedenbouwkundige, Gemeente Haarlemmermeer
Ron Nohlmans Senior adviseur spoor, Gemeente Eindhoven
Suzanne Oostdam Beleidsmedewerker, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Astrid Potemans Consultant Gebiedsontwikkeling & Werken, Sweco
Caroline Reterink Management Trainee, ProRail
John Riepen Manager Amsterdam Centraal, NS
Ger Rolsma Senior Beleidsadviseur Spoor en Vervoer, Gemeente Amsterdam
Maurits Schaafsma Planoloog, Gemeente Haarlemmermeer
Lennie Siesling Businessmanager Rail, Movares
Michiel Sommeijer Projectmanager nieuwe concessie , GVB Exploitatie
Marjolein Stamsnijder Adviseur Strategie en Innovatie, NS
Cees Steendijk Business Development Manager Energytransition, Strukton Rail
Piet Steigstra Marketing en projectleiding, Bizart
Theo Stoop Public Affaires manager, ProRail
Erik Tetteroo Teamleider Mobiliteit / Docent-onderzoeker, Hogeschool van Amsterdam
Rob Thöne Managing consultant, Berenschot
Coen Timmerman Specialist, Goudappel
Jetze Tjalma Representative Railistics GmbH, Tjalma Consulting
Luuk Verheul Beleidcoördinator Mobiliteit hubs, Ministerie van IenW
Lee Verhoeff Adviseur , ProRail
Rien van de Wall Projectleider, Vereniging Deltametropool
Marcel Walraven Systeemspecialist energievoorziening (netbeheer), ProRail
Bart van Werkhoven Contract beheerder Assets- Railinfra , Vervoerregio Amsterdam
Pepijn van Wijmen Diecteur, APPM
René Wubs Stations manager, NS Stations
Odette Zwinkels Stationsontwikkelaar, NS Stations