Scenarioverkenning toekomst van opstelterreinen
Datum: | Woensdag 04 december 2019 |
Tijd: | 13.30 tot 17.30 uur |
Locatie: | Movares, Daalseplein 100, Utrecht |
Wat een energie maakte deze bijeenkomst los! Dit was de derde bijeenkomst uit een reeks van drie waarin we zochten naar nieuwe, innovatieve mogelijkheden voor opstel- en behandelruimte voor het groeiend aantal railvoertuigen. Deze keer gingen ruim 80 deelnemers aan de slag met de vraag ‘wat is er nodig om de ideeën uit de vorige sessies te realiseren?’
1. Een Nederland zonder grote emplacementen, bijvoorbeeld door te werken met pitstops.
2. Meervoudig ruimtegebruik.
Samenwerking tussen ondernemers en ambtelijke organisaties wordt als een kritische succesfactor beschouwd. Om die gedachte kracht bij te zetten presenteerde de deelnemers in die combi ook hun resultaat van de dag. Zodra er voertuigen en rails bij betrokken zijn is de sector geneigd te denken dat men ook zelf de hoofdregie moet hebben, maar dat hoeft misschien niet. Zorg voor een gezamenlijke visie met commerciële en marktvreemde partijen en laat iedereen vanuit zijn eigen belang bijdragen. Toon lef en begin! Dat kan soms ook eerst klein met een pilot. Een businesscase op BV Nederland niveau ziet men ook als hulpmiddel om de overheid mee te krijgen.
Andere must haves op ‘korte’ termijn: digitale controles en betere bereikbaarheid van emplacementen d.m.v. tweezijdige in en uitgang.
Aan het einde van de middag confronteerde Johan Schouten de aanwezigen met de minstens net zo briljante ideeën van scholieren van het Technasium.
Hieronder de tekeningen van Auke Herrema, cartoonist
Tijdens deze scenarioverkenning kijken we naar nieuwe, innovatieve mogelijkheden voor opstel- en behandelruimte voor het groeiend aantal railvoertuigen (treinen, locomotieven, wagons, metro’s en trams). De ruimte in Nederland, en dan met name in stedelijk gebied, wordt steeds schaarser. Daarnaast worden de milieu eisen voor geluid, trillingen en fijnstof steeds strenger. De ruimte om railvoertuigen in de centra van steden op te stellen en te servicen staat dus onder druk, terwijl de behoefte aan extra ruimte toeneemt. Gelukkig bieden innovaties in techniek, processen en besturing alternatieven. Deze verkennen we met elkaar om te komen tot een nieuwe toekomst voor opstellocaties die de groei faciliteren, minder ruimte vragen, minder hinder geven en de kosten verlagen. Als jij hierover creatief en met open geest wilt meedenken zien we je graag!
Programma
[table “77” not found /]Deze mensen waren erbij:
Reinier Balkema | Adviseur geluid, Gemeente Utrecht |
Frank Behr | Senior adviseur, Movares |
Cors Bergmans | Programmamanager, ProRail |
Matthijs Bessems | Bouwmanager, ProRail |
Marja Boschloo | Assistent projectleider, Royal Haskoning DHV |
Arjan Brouwer | Directeur, Brouwer Technology |
Alfred Cardol | Vakspecialist Behandelen en Opstellen, ProRail |
Michelle Dekker | opdrachtgever infra ov, MRDH |
Greet Eijkelenboom | Planontwikkelaar, ProRail |
Margreet Elbers | Capaciteitsverdeler, ProRail |
Maarten Evertse | Projectmanager, ProRail |
Michel Farro | Senior Projectmanager, Prorail |
Danny Giesbers | Adviseur Assets, GVB |
Janthijs de Haan | Manager Verwerving, BAM Infra Rail bv |
Anique Haaring | Communicatie- en Eventmanager, Railforum |
Michiel Haffmans | Accountmanager, Movares |
Auke Herrema | Cartoonist |
Cor van Hierden | Senior Hoofdplanoloog, Gemeente Amsterdam |
Lucas van der Hoeven | Adviseur Railverkeerstechniek, Royal HaskoningDHV |
Jan Hoogenraad | Directeur, Spoorgloren |
Nils IJntema | Specialist Omgevingseffecten, ProRail |
Frits Immers | Projectmanager, Movares |
Corina de Jongh | Directeur, Railforum |
Louk Kamp | Software Support Specialist, Movares |
Jan van der Kolk | Product Manager , Strukton Rail |
Jan Koning | Strategisch adviseur, Movares Nederland B.V. |
Niek van de Koppel | Assetmanager Infrastructuur & Vastgoed, HTM Personenvervoer NV |
Rene Koppert | Programmamanager Opstellen, ProRail |
Jacco Kroese | Sr. Accountmanager, Movares |
Erwin Matthijsse | Tendermanager, Dura Vermeer Railinfra BV |
Evelien van der Meel | Adviseur Railstudies, Sweco |
Rob Mersmann | Projectmanager, Prorail |
Gijs Moesman | Projectcoördinator , Dura Vermeer |
Henri Olink | Projetmanager Innovatie, ProRail |
Dick van Os | Senior Adviseur, Arcadis |
Mark Palte | Projectmanager, NS |
Erik van der Peet | Senior Consultant Public Transport, Arcadis Nederland BV |
Alwin Pot | Vakspecialist Logistieke Ontwikkeling, ProRail |
Adrie Pouwer | Consultant assetmanagement, AssetPouwer |
Jaap Prins | Railverkeerskundige, ProRail |
Johan Schouten | Programma manager, ProRail |
John Schouwenaars | Programmamanager Capaciteitsverdeling , ProRail Capaciteitsmanagement |
Lennie Siesling | Accountmanager, Movares |
Petra Slichter | Officemanager, Railforum |
Kees Sluiter | Systeemspecialist OI & OB, ProRail |
Hans Smit | Accountmanager Gebruik, Metro en Tram, gem. Amsterdam |
Frank van der Snoek | Capaciteitsmanager, ProRail |
Thomas Stadhouders | Ontwerpleider, BAM Infraconsult |
Vesna Stevovic | Opdrachtgever B&O railvoertuigen, MRDH |
Jeroen Ter Meer | Programmamanager Duurzaamheid, ProRail |
Iris Versloot | Technische Specialist Vastgoed, HTM |
René Wessel | Asset Engineer, NS |
Fulco Zee | Programmamanager Capaciteitsverdeling, ProRail B.V. |