Monitoring van reizigers bij mainports, van Schiphol tot Utrecht Centraal

Datum:Woensdag 27 september 2023
Tijd:10.00 tot 12.45 uur
Locatie: T-Systems, Van Deventerlaan 31-51, Utrecht

Data. Is er veel over te doen. Welke toepassingen kunnen we verbeteren op basis van data? 27 september lag de focus op het monitoren van reizigersstromen en de mogelijkheden die dit geeft.

Railforum was te gast bij T-Systems in Utrecht en in de ochtend kregen we presentaties van Schiphol en ProRail over de wijze waarop deze mainports reizigersstromen monitoren en (voorspellende) data gebruiken voor hun processen. Data draagt bij aan het plannen en voorspellen van reizigersstromen waarbij Schiphol op basis van deze data de inzet van personeel en middelen bepaald. Iets wat effect heeft op de reiziger. ProRail monitort, via sensoren, met name de drukte op treinstations en gebruikt dit voor verschillende doeleinden zoals risico-inventarisaties, efficiëntie onderzoek en crowd-control.

In het panelgesprek legde moderator Sebastiaan van Essen (T-Systems) diverse stellingen voor aan Frederike Bullaert-Van de leeuw (Schiphol), Luuk Schuurmans (ProRail), Michiel de Haas (Schiphol), Florian Hutten (Siemens) en Stefan Vast (T-Systems).

Het delen van data blijft een hot topic; maar het panel was eensgezind; voor wat hoort wat dus data delen is geen eenrichtingsverkeer. De rol van wetgeving is belangrijk, al hebben we te maken met Nederlandse en Europese wetgeving, daarnaast vertegenwoordigt data ook een commerciële waarde, dat kan mogelijk schuren bij het verplicht delen van data. We hebben te maken met concurrentie binnen het ov, vanuit dat oogpunt stellen sommige partijen de data ook niet zomaar beschikbaar aan de concurrent. Vertrouwen en goede afspraken maken is daarbij belangrijk. Wanneer er meerdere partijen betrokken zijn krijgt wordt eigenaarschap een thema; wie is eigenaar en dus verantwoordelijk voor de data?

En daarnaast; wanneer data gedeeld wordt is interpretatie een belangrijk punt; dat kan bij sommige data een specialistische klus zijn. Kunnen we met data ook maatwerk reisinformatie bieden aan de reiziger? Dat kan wellicht, maar als bezwaar werd ingebracht dat processen dan juist verstoord kunnen worden omdat mensen dan onvoorziene besluiten nemen zoals langer thuisblijven waardoor voorspellende data minder accuraat wordt. Kortom er is nog veel te ontdekken en samen te bespreken. Dankzij de actieve bijdrage van het publiek via inhoudelijke vragen en suggesties werd het een interactieve middag. Railforum neemt de suggesties graag mee in de agendering voor 2024.

Downloads

IP&F | Frederike Bullaert-Van de Leeuw, Schiphol:
Luuk Schuurmans, Team Crowd Flow & Florian Hutten, ProRail :
Over het evenement

Drukte op stations is van alle tijden en wordt een steeds belangrijker onderwerp. Hoe maken Schiphol en ProRail de passagiersstromen inzichtelijk zodat de doorstroming soepel en veilig verloopt? Schiphol en ProRail gebruiken hiervoor verschillende technologieën die door respectievelijk T-Systems en Siemens geleverd worden.

Hoe werkt dit en wat is het verschil tussen benutten van voorspellende en real-time data? We horen wat integraliteit betekent en waarom dat belangrijk is. Welke data heeft ProRail tot haar beschikking op treinstations en wat gebeurt hiermee? Samen bespraken we wat de kansen en bedreigingen zijn in het gebruik van deze data en wat de reiziger daar van merkt.

Programma:

09.30Inloop
10.00uOpening en welkom | Silvan Ammeraal, Railforum
10.05uInleiding door T-Systems | Stefan Vast, T-Systems
10.15uNext-level planning en forecast op Schiphol | Frederike Bullaert-Van de Leeuw, Schiphol en Stefan Vast, T-Systems
10.40uVan ‘mind your step’ naar ‘analysing the steps’ | Luuk Schuurmans, ProRail en Florian Hutten, Siemens
11.15uPaneldiscussie
11.45uNetwerklunch en mogelijkheid tot rondleiding innovatiecentrum T-Systems
12.45uEinde

Deze mensen waren erbij:

Silvan Ammeraal Procesmanager, Railforum
Bas Bollinger Global Director Rail & Transit, Arcadis
Jack Boosman Consultant, Royal HaskoningDHV
Frederike Bullaert-van der Leeuw Product Owner Integrale Planning & Forecasting, Schiphol Group
Robin Coester Partner Strategie Executie & Transformatie, Boer & Croon
Ingrid Cozijnsen Financieel adm. medewerker, Railforum
Arjen Dekker Coördinator concessiemonitoring en -financiën, Provincie Utrecht
Maarten van Egmond VP Sales & Marketing, T-Systems
Jorick Ensing Capacity Manager Landside, Schiphol
Sebastiaan van Essen Field Marketing Manager, T-Systems Nederland
Michiel de Haas sr. Capacity manager Terminal, Schiphol
Schelte van Heemstra Beleidsmedewerker spoorveiligheid, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Krijn van Herwaarden Senior adviseur / internat. affairs, Inspectie Leefomgeving en Transport
Jan Hoogenraad Directeur, Spoorgloren
Florian Hutten Engineer, Siemens Mobility
Claudia Inafuko Product Manager, Siemens
Daniel Jochemsen-Maaskant Data Analist, ICT InTraffic
Chung Kit Lee Data engineer, analist, consultant, InTraffic
Diederik Luiting Maten Schiphol
Jordi Mulder Rail Systems Engineer, ProRail
Geert Nieuwenhuis Solution Architect, GTS Netherlands BV
Robert Oosterhof COO Thales GTS Nederland, Thales GTS
Raymond Prudon Innovatiemanager, Keolis
Roos van der Rijt Planontwikkelaar, ProRail
Wienke Scheltens Architect, Movares
Quinten Schimmel Business Analist Bedrijfsarchitectuur, ProRail
Luuk Schuurmans Data Scientist, ProRail
Petra Slichter Officemanager, Railforum
Jeroen Stegeman Senior adviseur Veilige en Actieve Mobiliteit, Arcadis
Eelco Thiellier sr. Adviseur, Gemeente Amsterdam
Stefan Vast Account Director, T-Systems
Martijn Vergouwen Hoofd Asset Protection NS Corporate Security, NS
Harry Verheijen Contractmanager, GVB
Jaap Vermeulen Consultant, Royal HaskoningDHV
Erik Waatjes Senior adviseur mobiliteit, Amsterdam Airport Schiphol
Sebastiaan Walraven Business Development manager, T-Systems Netherlands B.V.
Mees Willemsen Innovatie Leider, VolkerRail
Geert-Jan Wolters Adviseur Verkeersmanagement, Goudappel
Fulco Zee Programmamanager Capaciteitsverdeling, ProRail B.V.
Aydemir Çetin Sr. Consultant Digitalisering, Movares