Meetup | Voegt de Lelylijn iets toe?
Datum: | Dinsdag 11 juni 2024 |
Tijd: | 10.00 tot 11.00 uur |
Locatie: | Online, Voor je beeldscherm, Thuis |
Al tientallen jaren wordt er over gesproken.. De Lelylijn. Wat is de stand van zaken en wat voegt de Lelylijn toe? Deze vragen stonden centraal in de meetup op 11 juni.
Allereerst presenteerde David de Vries van het projectbureau Lelylijn de stand van zaken rondom de Lelylijn. De stuurgroep Lelylijn bestaat uit maar liefst 11 stakeholders. Daarnaast zijn bewoners betrokken in het proces om draagvlak te creëren en om input te geven aan het project. Er zijn vier NOVEX denkrichtingen opgesteld, ieder met een eigen perspectief gericht op de mate van spreiding en omvang van het netwerk. De verschillende trajecten en opties van bundelingen werden gepresenteerd en David sloot af met het uitgangspunt van Brede Welvaart; niet alle opbrengsten en gevolgen van investeringen zijn uit te drukken in geld, juist de het welbevinden van mensen moet centraal staan.
Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse Jouke van Dijk nam ons mee in zijn visie op de effecten die de komst van de Lelylijn teweeg kan brengen en zoomde daarbij voornamelijk in op de effecten op de brede welvaart in heel Nederland. Het is goed om niet alleen een klassieke MKBA-analyse uit te voeren bij investeringen, maar juist te kijken naar gevolgen voor de welvaart van mensen. Een goede aansluiting tussen het Noorden en de randstad via de Lelylijn is goed voor de economie en groei van inwoners. Momenteel wonen er 1.7 miljoen mensen in de noordelijke regio en volgens het deltaplan worden er 140.000 huizen gebouwd, wat betekent dat er totaal zo`n 300.000 mensen komen wonen in het noorden. De angst van inwoners in het Noorden dat de regio te druk wordt is ongegrond volgens Jouke; de bevolkingsdichtheid is dan altijd nog 4 keer zo laag als in de randstad.
Tot slotte nam junior-onderzoeker Martin Bieleman van de Rijksuniversiteit Groningen ons mee in het onderzoek dat hij uitvoert over de ruimtelijke effecten van hoogwaardige spoorlijnen en hogesnelheidslijnen. Hierin betrok hij de laatste resultaten van zijn interviews met binnenlandse en buitenlandse experts. Ruimtelijke economische effecten zijn volgens Martin erg interessant om te noemen; grote steden te duur om te wonen. Door thuiswerken kunnen mensen verder van hun werk wonen. Een goede HSL-verbinding zorgt dat dit mogelijk is. Effecten op de leefomgeving (sociale cohesie) en gezondheid (CO2-reductie) zijn twee andere relevante pijlers.
Mogelijk komt er een vervolg op deze sessie. Wil je hieraan bijdragen of heb je inhoudelijke suggesties? Neem dan contact op via ammeraal@railforum.nl
Er wordt al meer dan 30 jaar gesproken over deze verbinding. Komt ie er wel of komt ie er niet? Dit is begin 2024 nog steeds niet duidelijk. Zorgen over kosten en opbrengsten aan de ene kant, maar tegelijktijdig zijn voorstanders hoopvol over de vele positieve effecten van deze verbinding tussen Groningen-Leeuwaarden en Lelystad.
Allereerst presenteerde David de Vries van het projectbureau Lelylijn de stand van zaken rondom de Lelylijn. In welke fase bevindt het proces zich en wat zijn de komende stappen? Hoe wordt Brede welvaart meegenomen in de besluitvorming en wat is de status van het NOVEX-onderzoek?
Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse Jouke van Dijk nam ons mee in zijn visie op de effecten die de komst van de Lelylijn teweeg kan brengen en zoomde daarbij voornamelijk in op de effecten op de brede welvaart in heel Nederland.
Tot slotte nam junior-onderzoeker Martin Bieleman van de Rijksuniversiteit Groningen ons mee in het onderzoek dat hij uitvoert over de ruimtelijke effecten van hoogwaardige spoorlijnen en hogesnelheidslijnen en presenteert hij internationale inzichten over besluitvormingsfases. Hierin betrok hij de laatste resultaten van zijn interviews met binnenlandse en buitenlandse experts.
Programma:
10.00 | Opening en welkom | Silvan Ammeraal, Railforum |
10.05 | Stand van zaken Lelylijn | David de Vries, projectorganisatie Lelylijn |
10.20 | Lelylijn zorgt voor meer brede welvaart | Jouke van Dijk |
10.40 | Inzicht in ruimtelijk effecten en besluitvormingsfases van hoogwaardige spoorlijnen en hogesnelheidslijnen | Martin Bieleman, RUG |
10.55 | Afronding | Silvan Ammeraal, Railforum |
11.00 | Einde |
Deze mensen waren erbij:
Silvan Ammeraal | Procesmanager, Railforum |
Nina Bakker | Projectmanager, Antea Group |
Thomas van den Berg | Adviseur Railsimulaties, ProRail |
Marco van den Berg | Senior Adviseur Rail, Royal HaskoningDHV |
Martin Bieleman | Onderzoeker, Rijksuniversiteit groningen |
Anne Blankert | Adviseur, Gemeente Amsterdam |
Joost Bolck | Managing Director Netherlands, Mott MacDonald BV |
Joost de Bonte | Sr. Accountmanager, VolkerRail |
Roel van den Bosch | Directeur, BoschSpoor |
Henk Bovenlander | Adviseur, Henk Bovenlander Rail Advies |
Wim van de Camp | Former MEP, - |
Ingrid Cozijnsen | Financieel adm. medewerker, Railforum |
Arend van Dijk | Managing Consultant Rail, APPM Management Consultants |
Jouke van Dijk | Professor of Regional Labour Market Analysis, Rijksuniversiteit Groningen |
Daan Dobber | Student, Niet |
Florian Draisma | Product Owner Fietsparkeren, NS Stations |
Yvonne Dubben | Ontwikkelmanager, Arriva |
Jan Willem Fortuin | coördinator Zuid-Holland, Reizigersvereniging Rover |
Willem Gerrits | System Engineer, NS |
David Grein | Adviseur mobiliteit, Sweco |
Hugo de Haes | Projectmanager, DHM Advies, Proces- en Projectmanagement |
Jeroen Haver | Directeur, Railforum |
Jasper Hellemons | consultant, Stevin |
Mark Hennevanger | Productmanager, Vossloh Nederland |
Cor van Hierden | Senior Hoofdplanoloog, Gemeente Amsterdam |
Jan Hoogenraad | Directeur, Spoorgloren |
Kejal Hossein Pour Khaledian | Projectmanager Techniek, HTM |
Kevin Jansen | Projectmanager Rail, Antea Group |
Steven Jansen | Adviseur Lightrail, Movares |
Corina de Jongh | Directeur, Railforum |
Matti Kabos | Senior Civil Engineer, Arup |
Erik Jan Kip | Partner, 3PT |
Gerard Klein Nulent | Managing Director, Voith Turbo B.V. |
Erik Koopman | Business Development Manager, Siemens Mobility B.V. |
Arvid Krechting | Corridormanager, ProRail |
Thom Lageveen | Ontwikkeladviseur Noord, Arriva Nederland |
Annemarie Langeslag | Instandhoudingsspecialist, ProRail |
Stijn Lechner | Projectdirecteur lelylijn , Ministerie van ienw |
Lucas van der Linde | Beleidsadviseur openbaar vervoer, Gemeente Amsterdam |
Leon Linders | Voorzitter KK Stedelijke Rail , Railforum |
BlueElle Middendorp | Communicatie medewerker, Railforum |
Ton Moonen | Programmamanager Stations, ProRail |
Wietse te Morsche | Adviseur openbaar vervoer, Movares Nederland |
Rick Nelen | Systems Engineering Consultant, ADSE Consulting and Engineering |
Ron Nohlmans | Senior adviseur spoor, Gemeente Eindhoven |
Menno Olman | Associé, Berenschot |
Leon van Osnabrugge | Geodeet / Alignement ontwerper, VolkerRail |
Ge-Jé Overschie | Eigenaar, Darius BI |
Boyan Phoelich | Accountmanager, VolkerRail |
Johan Postma | Technisch Manager, ProRail |
Erik Rhebergen | Planontwikkelaar, ProRail |
Robert Jan Roos | Adviseur mobiliteit, RHDHV |
Pim Schultz | Operationeel Manager, ProRail |
Erik Schuurmans | Senior adviseur, Arcadis Nederland |
Micha Sijtsma | Senior adviseur, APPM management consultants |
Joris Slaats | Planner, Strukton Rail Equipment |
Petra Slichter | Officemanager, Railforum |
Hendrik Spek | Adviseur Sein- en Railverkeerstechniek, Sweco |
Bas Stam | Adviseur Mobiliteit, Witteveen+Bos |
Marjolein Stamsnijder | NS, NS |
Niels van Steenis | Beleidsmedewerker duurzaamheid, ProRail |
Luutzen Stellingwerff | Adviseur Strategie & Innovatie, NS |
Rutger Stuurman | Business Controller, ProRail |
Rob Tiemersma | Strategisch Beleidsadviseur Mobiliteit, Gemeente Utrecht |
Coen Timmerman | Specialist , Goudappel |
Johan Tromp | Managing Director, Tromp-Rail BV |
Alice van Unen | Coördinator OV, Provincie Friesland |
Nico Verhoek | Consultant, Claever GWI |
David Verspeek | Adviesgroepmanager Rail, Antea Group |
David de Vries | Projectcoördinator Lelylijn, Provincie Groningen |
Jorian Wals | Vestigingshoofd, Witteveen+Bos |
Vincent Weeda | Prestatieanalist, ProRail |
Bas van Weele | Berenschot |
Eric Westerhuis | Omgevingsmanager, ProRail |
Hans Westerink | Corridormanager Infraontwikkeling, ProRail |
Dedjer Wijmenga | Projectleider, Witteveen+Bos |
Jan-Jelle Witte | Onderzoeker, KiM/MinIenW |
Jordi Zomer | Consultant, CQM |