Meetup | Netcongestie; uitdagingen, ambities en kansen

Datum:Donderdag 17 oktober 2024
Tijd:11.00 tot 12.00 uur
Locatie: Online, Voor je beeldscherm, Overal

17 oktober organiseerde Railforum een online meetup over netcongestie op het energienet.

Een maatschappelijk thema waar iedereen, werk of privé mee te maken heeft. Een complex thema waar we in de meetup bij stil stonden om de verschillen tussen de systemen en netwerken te benoemen. Omdat systemen afhankelijk van elkaar zijn is de puzzel niet eenvoudig. Positief is dat er veel projecten en pilots lopen rondom netcongestie, het is noodzaak dat we deze kennis met elkaar blijven delen om samen netcongestie te verminderen.

Ron Visser (ProRail) presenteerde ambities, kansen en obstakels voor het gebruik van het gesloten distributiesysteem (GDS) bij ProRail. Energienetten zijn verschillend in hoe deze opgebouwd zijn, daar liggen kansen, maar tegelijkertijd heeft ProRail een gesloten distributiesysteem en moeten zij rekeninghouden met de regels vanuit de ACM en mag de stroom niet zomaar beschikbaar stellen aan derden. Batterijopslag langs het spoor is een kans, maar dan komt tegelijkertijd de vraag van wie de stroom eigenlijk is? ProRail verwacht tot 2050 een groei van 61% in de elektriciteitsbehoefte. Hoe gaan we dit samen managen? ProRail onderzoekt met netbeheerders of zij batterijen kunnen vergroten om in de zomer zonne-energie te kunnen opslaan en in de winter te kunnen inzetten, bijvoorbeeld bij wisselverwarming. Dit zijn mooie kansen maar vraag tegelijkertijd om specifieke technische vereisten aan de assets en daarmee mogelijke investeringen.

Leo Vliegenthart (RET)  gaf aan dat RET het als een maatschappelijke verplichting ziet om mee te denken en te helpen over de toekomstbestendigheid van het energienet. Zij hebben zelf energie nodig maar willen ook gebieden helpen die te maken hebben met netcongestie. Zij zien kansen door een optimale benutting van alle energie; bijvoorbeeld via opslag van remenergie enerzijds en gebruik hiervan bij hubs voor het laden van materieel anderzijds. Sinds kort heeft RET een Gesloten Distributie Systeem-status, wat kansen biedt om een maatschappelijke meerwaarde te kunnen leveren door bijvoorbeeld de energie te delen met andere vervoerders en bedrijventerreinen. RET is geen concurrent voor netbeheerders, maar juist complementair op de plekken en momenten die zij in overleg bijspringen. De hele energietransitie en netcongestie dwingt de sector om anders te kijken naar de huidige systemen en processen. Dat maakt het uitdagend maar ook leuk en interessant. Innovatie is hierbij een belangrijk thema. 2 december zal een nieuwe energiebank in gebruik worden genomen. Groot van opslag en klein in omvang. Als dit een succes wordt zet RET weer een mooie volgende stap in de transitie.

Maarten Zanen (Ricardo) is met meerdere consultants binnen Railforum op onderzoek uitgegaan met de vraag; hoe kan het spoor bijdragen aan de energietransitie? Zij hebben gesprekken gevoerd met stakeholders en bestaande en nieuwe initiatieven in kaart gebracht. Dit heeft geleid tot een overzicht van de 11 meest kansrijke maatregelen verdeeld over de aandachtsgebieden; beter benutten, elkaar helpen, slim delen, strategisch bufferen, het verlengsnoer en meervoudige ruimtegebruik. Verreweg de meeste kansen behoren tot de categorie beter benutten. Een deel hiervan is ook reeds in de praktijk gebracht doormiddel van pilots, waarbij de eerste lessen ook al in kaart zijn gebracht. Maarten sloot af met de oproep om de vele initiatieven en innovaties vast te houden en uit te breiden en ook vooral elkaar te blijven inspireren met voorbeelden en ervaringen. Alleen zo kunnen we zorgen dat de sector de netbeheerders optimaal kan helpen bij netcongestie.

Downloads

Presentatie | Ron Visser:
Presentatie | Leo Vliegenthart:
Presentatie | Maarten Zanen:

 

Programma:

11.00Welkom | Silvan Ammeraal, Railforum
11.05Stand van zaken, ambities en obstakels | Ron Visser, ProRail
11.20Betekenis van het verlengsnoer van RET | Leo Vliegenthart, RET
11.35Inzicht in initiatieven en kansen creëren | Maarten Zanen, Ricardo
11.50Discussie en vragen
11.55Afronding | Silvan Ammeraal, Railforum
13.00Einde

Fotograaf: Kenneth Steffers

Deze mensen waren erbij:

shabnam Ahmadi Beleidsmedewerker, min I&W
Rick van Akkeren Tendermanager, BAM Infra OV
Mohammed Al-Bouawad Beleidsadviseur Energietransitie, Gemeente Almere
Silvan Ammeraal Procesmanager, Railforum
Jan Jaap Badon Systems Engineer, Provincie Utrecht
Alexander Bal Senior Consultant, Royal HaskoningDHV
Jeroen Baldwin journalist/redacteur, Promedia/Spoorpro
Erik Beenen Directeur Reizigers, Strategie, Innovatie & Contractmanagement, HTM Personenvervoer NV
Tjabin van Bergen Directeur Business Development, Swietelsky Rail Benelux
Danny van der Bij Projectmanager Energietransitie, Arriva
Muhamet Bilgic Innovatie Manager, TU Delft
Rutger Borst Propositiemanager data uitwisseling, KPN
Lucas van Brakel Manager Asset Ontwikkeling, Railcenter
Sjaak den Breeje Adviseur Energievoorziening, Krado
Stef de Bruin Accountmanager , Movares
Gerhard Burgmeijer Directeur, FSP-Rail BV
Robin Coester Partner Strategie Executie & Transformatie, Boer & Croon
Hub Cox -, -
Frans Cramer Manager Logistiek & Middelen Metro, GVB
Dagmar Dekker Assetmanager energievoorziening, GVB RailInfraBedrijf
Ibrahim Diab Independent Consultant, INNOVEHO
Berber Dotinga Projectmanager, Arriva
Chris Elsinga Maintenance Engineer E/ICT, GVB
Wilco Fiechter Senior adviseur, Ministerie van IenW/Rijkswaterstaat
Jan Willem Fortuin coördinator Zuid-Holland, Reizigersvereniging Rover
Stijn G Trainee, ProRail
Robert Galjaard Innovator, Strukton Rail Nederland
Robert Glebbeek Goudappel Groep B.V., Goudappel Groep B.V.
Menno de Glopper Programmamanager Railvoertuigen (17G / M7), GVB
Lukas Goes Projectcoördinator, Arriva
Jeroen Golstein OVE-Clustercoordinater Assetmanagement, Duurzaamheid & Marketing, Provincie Utrecht
Mathijs de Graaf Project Manager, GVB
Hugo de Haes Projectmanager, DHM Advies, Proces- en Projectmanagement
Jeroen Haver Directeur, Railforum
Mick van der Heide Product Manager, voestalpine Track Solutions Netherlands
Koen van der Horst Consultant, Ricardo Rail
Tjalling ten Hove Adviseur risico's en compliance, ProRail
Madeline Huizing Director Client Development Rail & Openbaar Vervoer, Arcadis Nederland B.V.
Will de Jager Specialist Energievoorziening, GVB
Aitor Jense Business Coördinator, Movares
Marcel Kaanders senior adviseur Energie, Movares
Pieter Kal Strategic Industry Architect, T-Systems
Willard Kamerling Directeur, HTA-Rail
Marnix Kerkhoff Business Development Manager, Hitachi Rail
Marjolein Klasen InTraffic, InTraffic
Arjen Klinkert Beleidsadviseur Openbaar Vervoer, Provincie Flevoland
Mitchel Knipscheer Adviseur , APPM management consultants
Jan Kees Korteweg COO, EBS Openbaar Vervoer`
Bart Kraaijvanger Manager ZE & Facility Support, Transdev NL
Mark Krijzer Systeemspecialist, ProRail
Gerton Kroeze Teamlead energievoorziening, Railcenter
Karlijn de Laat Bedrijfsjurist, ProRail
Tijs Lagerweij Consultant Energyhubs, Stevin
Susan van Leeuwen ProRail, ProRail
Sebastiaan van der Linde Beleidsadviseur Asset Management OV, Provincie Utrecht
Zebaish Masood Consultant, Berenschot
Jos Meester Consultant/Projectmanager, M4 B.V.
Eline Mertens Manager Duurzaamheid, HTM
Tim van Meyl Adviseur Duurzame Logistiek, Rijkswaterstaat
Alexander Molendijk Redacteur, SpoorPro (ProMedia Group)
Luc van de Moosdijk Systeemspecialist EV, ProRail
Michel van den Munckhof MD BAM Infra Rail, BAM Infra Nederland
Marjolein Neisingh Programmamanager Strategie & Ontwikkeling, ProRail
Rick Nelen Systems Engineering Consultant, ADSE Consulting and Engineering
Tom Ouwens Salesmanager, Conclusion
Boyan Phoelich Accountmanager, VolkerRail
Adrie Pouwer Assetmanagement adviseur / interim manager, AssetPouwer
Arnold Raaymakers Projectleider OV assets, provincie Utrecht
Merishna Ramtahalsing PhD candidate, Universiteit Twente
Michael de Ruiter Chief Performance Officer, Transdev NL
Freek Schermers Techniek Architect Energie, ProRail
Robin Schipper Vakdeskundige Duurzaamheid, Prorail
Micha Sijtsma Senior adviseur, APPM management consultants
Petra Slichter Officemanager, Railforum
Stefan Starke Strategisch Asset Manager, GVB
Tijmen Steenge Technisch projectleider, Prorail
Irem Tijhuis Student, TU Delft
Jan Tijmensen strategisch adviseur assetmanagement, GVB-RIB
Dick van Veen BU manager Heavy Duty Charging, BAM Infra OV
Jerry van Veenendaal Senior Projectmanager, Movares Nederland B.V.
Harry Verheijen Contractmanager, GVB
Nico Verhoek Consultant, Claever GWI
Ronald Visser Systeemspecialist energiesystemen, ProRail
Leonart Vliegenthart Assetbeheerder Energievoorziening, RET
Rob de Vries Commercieel directeur, DHM
Marcel Walraven systeemspecialist energievoorziening (netbeheer), ProRail
Vincent Weeda Prestatieanalist, ProRail
Harald Weppelink Adviseur Duurzaamheid, Movares
Bart van Werkhoven Contract beheerder Assets - Railinfra en Activa, Vervoerregio Amsterdam
Mea Westerbeek manager energie en klimaat, NS
Ruud Westerhof Projectmanager/Omgevingsmanager, Westia B.V.
Rudi Westerhof Opleider en ontwikkelaar Energie Voorziening, Railcenter
Mees Willemsen Innovatie Leider, VolkerRail
Robert van Wissen Sales Consultant Rail Elektrificatie en Infra Producten, Siemens Mobility B.V.
Martin Wolve Portfoliomanager, Movares Nederland B.V.
Joery Zandstra Junior Systems Engineer, ADSE B.V.
Nico van Zandwijk Manager Materieeldienst, VolkerRail Materieel & Logistiek bv
Maarten Zanen Team manager Rail IT & Data, Ricardo Rail
Jordi Zomer Consultant, CQM
Hakan Zor Directeur, Asset Consultancy BV