Meetup | Netcongestie; uitdagingen, ambities en kansen
Datum: | Donderdag 17 oktober 2024 |
Tijd: | 11.00 tot 12.00 uur |
Locatie: | Online, Voor je beeldscherm, Overal |
17 oktober organiseerde Railforum een online meetup over netcongestie op het energienet.
Een maatschappelijk thema waar iedereen, werk of privé mee te maken heeft. Een complex thema waar we in de meetup bij stil stonden om de verschillen tussen de systemen en netwerken te benoemen. Omdat systemen afhankelijk van elkaar zijn is de puzzel niet eenvoudig. Positief is dat er veel projecten en pilots lopen rondom netcongestie, het is noodzaak dat we deze kennis met elkaar blijven delen om samen netcongestie te verminderen.
Ron Visser (ProRail) presenteerde ambities, kansen en obstakels voor het gebruik van het gesloten distributiesysteem (GDS) bij ProRail. Energienetten zijn verschillend in hoe deze opgebouwd zijn, daar liggen kansen, maar tegelijkertijd heeft ProRail een gesloten distributiesysteem en moeten zij rekeninghouden met de regels vanuit de ACM en mag de stroom niet zomaar beschikbaar stellen aan derden. Batterijopslag langs het spoor is een kans, maar dan komt tegelijkertijd de vraag van wie de stroom eigenlijk is? ProRail verwacht tot 2050 een groei van 61% in de elektriciteitsbehoefte. Hoe gaan we dit samen managen? ProRail onderzoekt met netbeheerders of zij batterijen kunnen vergroten om in de zomer zonne-energie te kunnen opslaan en in de winter te kunnen inzetten, bijvoorbeeld bij wisselverwarming. Dit zijn mooie kansen maar vraag tegelijkertijd om specifieke technische vereisten aan de assets en daarmee mogelijke investeringen.
Leo Vliegenthart (RET) gaf aan dat RET het als een maatschappelijke verplichting ziet om mee te denken en te helpen over de toekomstbestendigheid van het energienet. Zij hebben zelf energie nodig maar willen ook gebieden helpen die te maken hebben met netcongestie. Zij zien kansen door een optimale benutting van alle energie; bijvoorbeeld via opslag van remenergie enerzijds en gebruik hiervan bij hubs voor het laden van materieel anderzijds. Sinds kort heeft RET een Gesloten Distributie Systeem-status, wat kansen biedt om een maatschappelijke meerwaarde te kunnen leveren door bijvoorbeeld de energie te delen met andere vervoerders en bedrijventerreinen. RET is geen concurrent voor netbeheerders, maar juist complementair op de plekken en momenten die zij in overleg bijspringen. De hele energietransitie en netcongestie dwingt de sector om anders te kijken naar de huidige systemen en processen. Dat maakt het uitdagend maar ook leuk en interessant. Innovatie is hierbij een belangrijk thema. 2 december zal een nieuwe energiebank in gebruik worden genomen. Groot van opslag en klein in omvang. Als dit een succes wordt zet RET weer een mooie volgende stap in de transitie.
Maarten Zanen (Ricardo) is met meerdere consultants binnen Railforum op onderzoek uitgegaan met de vraag; hoe kan het spoor bijdragen aan de energietransitie? Zij hebben gesprekken gevoerd met stakeholders en bestaande en nieuwe initiatieven in kaart gebracht. Dit heeft geleid tot een overzicht van de 11 meest kansrijke maatregelen verdeeld over de aandachtsgebieden; beter benutten, elkaar helpen, slim delen, strategisch bufferen, het verlengsnoer en meervoudige ruimtegebruik. Verreweg de meeste kansen behoren tot de categorie beter benutten. Een deel hiervan is ook reeds in de praktijk gebracht doormiddel van pilots, waarbij de eerste lessen ook al in kaart zijn gebracht. Maarten sloot af met de oproep om de vele initiatieven en innovaties vast te houden en uit te breiden en ook vooral elkaar te blijven inspireren met voorbeelden en ervaringen. Alleen zo kunnen we zorgen dat de sector de netbeheerders optimaal kan helpen bij netcongestie.
Programma:
11.00 | Welkom | Silvan Ammeraal, Railforum |
11.05 | Stand van zaken, ambities en obstakels | Ron Visser, ProRail |
11.20 | Betekenis van het verlengsnoer van RET | Leo Vliegenthart, RET |
11.35 | Inzicht in initiatieven en kansen creëren | Maarten Zanen, Ricardo |
11.50 | Discussie en vragen |
11.55 | Afronding | Silvan Ammeraal, Railforum |
13.00 | Einde |
Fotograaf: Kenneth Steffers
Deze mensen waren erbij:
shabnam Ahmadi | Beleidsmedewerker, min I&W |
Rick van Akkeren | Tendermanager, BAM Infra OV |
Mohammed Al-Bouawad | Beleidsadviseur Energietransitie, Gemeente Almere |
Silvan Ammeraal | Procesmanager, Railforum |
Jan Jaap Badon | Systems Engineer, Provincie Utrecht |
Alexander Bal | Senior Consultant, Royal HaskoningDHV |
Jeroen Baldwin | journalist/redacteur, Promedia/Spoorpro |
Erik Beenen | Directeur Reizigers, Strategie, Innovatie & Contractmanagement, HTM Personenvervoer NV |
Tjabin van Bergen | Directeur Business Development, Swietelsky Rail Benelux |
Danny van der Bij | Projectmanager Energietransitie, Arriva |
Muhamet Bilgic | Innovatie Manager, TU Delft |
Rutger Borst | Propositiemanager data uitwisseling, KPN |
Lucas van Brakel | Manager Asset Ontwikkeling, Railcenter |
Sjaak den Breeje | Adviseur Energievoorziening, Krado |
Stef de Bruin | Accountmanager , Movares |
Gerhard Burgmeijer | Directeur, FSP-Rail BV |
Robin Coester | Partner Strategie Executie & Transformatie, Boer & Croon |
Hub Cox | -, - |
Frans Cramer | Manager Logistiek & Middelen Metro, GVB |
Dagmar Dekker | Assetmanager energievoorziening, GVB RailInfraBedrijf |
Ibrahim Diab | Independent Consultant, INNOVEHO |
Berber Dotinga | Projectmanager, Arriva |
Chris Elsinga | Maintenance Engineer E/ICT, GVB |
Wilco Fiechter | Senior adviseur, Ministerie van IenW/Rijkswaterstaat |
Jan Willem Fortuin | coördinator Zuid-Holland, Reizigersvereniging Rover |
Stijn G | Trainee, ProRail |
Robert Galjaard | Innovator, Strukton Rail Nederland |
Robert Glebbeek | Goudappel Groep B.V., Goudappel Groep B.V. |
Menno de Glopper | Programmamanager Railvoertuigen (17G / M7), GVB |
Lukas Goes | Projectcoördinator, Arriva |
Jeroen Golstein | OVE-Clustercoordinater Assetmanagement, Duurzaamheid & Marketing, Provincie Utrecht |
Mathijs de Graaf | Project Manager, GVB |
Hugo de Haes | Projectmanager, DHM Advies, Proces- en Projectmanagement |
Jeroen Haver | Directeur, Railforum |
Mick van der Heide | Product Manager, voestalpine Track Solutions Netherlands |
Koen van der Horst | Consultant, Ricardo Rail |
Tjalling ten Hove | Adviseur risico's en compliance, ProRail |
Madeline Huizing | Director Client Development Rail & Openbaar Vervoer, Arcadis Nederland B.V. |
Will de Jager | Specialist Energievoorziening, GVB |
Aitor Jense | Business Coördinator, Movares |
Marcel Kaanders | senior adviseur Energie, Movares |
Pieter Kal | Strategic Industry Architect, T-Systems |
Willard Kamerling | Directeur, HTA-Rail |
Marnix Kerkhoff | Business Development Manager, Hitachi Rail |
Marjolein Klasen | InTraffic, InTraffic |
Arjen Klinkert | Beleidsadviseur Openbaar Vervoer, Provincie Flevoland |
Mitchel Knipscheer | Adviseur , APPM management consultants |
Jan Kees Korteweg | COO, EBS Openbaar Vervoer` |
Bart Kraaijvanger | Manager ZE & Facility Support, Transdev NL |
Mark Krijzer | Systeemspecialist, ProRail |
Gerton Kroeze | Teamlead energievoorziening, Railcenter |
Karlijn de Laat | Bedrijfsjurist, ProRail |
Tijs Lagerweij | Consultant Energyhubs, Stevin |
Susan van Leeuwen | ProRail, ProRail |
Sebastiaan van der Linde | Beleidsadviseur Asset Management OV, Provincie Utrecht |
Zebaish Masood | Consultant, Berenschot |
Jos Meester | Consultant/Projectmanager, M4 B.V. |
Eline Mertens | Manager Duurzaamheid, HTM |
Tim van Meyl | Adviseur Duurzame Logistiek, Rijkswaterstaat |
Alexander Molendijk | Redacteur, SpoorPro (ProMedia Group) |
Luc van de Moosdijk | Systeemspecialist EV, ProRail |
Michel van den Munckhof | MD BAM Infra Rail, BAM Infra Nederland |
Marjolein Neisingh | Programmamanager Strategie & Ontwikkeling, ProRail |
Rick Nelen | Systems Engineering Consultant, ADSE Consulting and Engineering |
Tom Ouwens | Salesmanager, Conclusion |
Boyan Phoelich | Accountmanager, VolkerRail |
Adrie Pouwer | Assetmanagement adviseur / interim manager, AssetPouwer |
Arnold Raaymakers | Projectleider OV assets, provincie Utrecht |
Merishna Ramtahalsing | PhD candidate, Universiteit Twente |
Michael de Ruiter | Chief Performance Officer, Transdev NL |
Freek Schermers | Techniek Architect Energie, ProRail |
Robin Schipper | Vakdeskundige Duurzaamheid, Prorail |
Micha Sijtsma | Senior adviseur, APPM management consultants |
Petra Slichter | Officemanager, Railforum |
Stefan Starke | Strategisch Asset Manager, GVB |
Tijmen Steenge | Technisch projectleider, Prorail |
Irem Tijhuis | Student, TU Delft |
Jan Tijmensen | strategisch adviseur assetmanagement, GVB-RIB |
Dick van Veen | BU manager Heavy Duty Charging, BAM Infra OV |
Jerry van Veenendaal | Senior Projectmanager, Movares Nederland B.V. |
Harry Verheijen | Contractmanager, GVB |
Nico Verhoek | Consultant, Claever GWI |
Ronald Visser | Systeemspecialist energiesystemen, ProRail |
Leonart Vliegenthart | Assetbeheerder Energievoorziening, RET |
Rob de Vries | Commercieel directeur, DHM |
Marcel Walraven | systeemspecialist energievoorziening (netbeheer), ProRail |
Vincent Weeda | Prestatieanalist, ProRail |
Harald Weppelink | Adviseur Duurzaamheid, Movares |
Bart van Werkhoven | Contract beheerder Assets - Railinfra en Activa, Vervoerregio Amsterdam |
Mea Westerbeek | manager energie en klimaat, NS |
Ruud Westerhof | Projectmanager/Omgevingsmanager, Westia B.V. |
Rudi Westerhof | Opleider en ontwikkelaar Energie Voorziening, Railcenter |
Mees Willemsen | Innovatie Leider, VolkerRail |
Robert van Wissen | Sales Consultant Rail Elektrificatie en Infra Producten, Siemens Mobility B.V. |
Martin Wolve | Portfoliomanager, Movares Nederland B.V. |
Joery Zandstra | Junior Systems Engineer, ADSE B.V. |
Nico van Zandwijk | Manager Materieeldienst, VolkerRail Materieel & Logistiek bv |
Maarten Zanen | Team manager Rail IT & Data, Ricardo Rail |
Jordi Zomer | Consultant, CQM |
Hakan Zor | Directeur, Asset Consultancy BV |