Meetup | Cybersecurity en digitale weerbaarheid

Datum:Woensdag 19 januari 2022
Tijd:15.00 tot 16.30 uur
Locatie: Online, Thuis, Voor je beeldscherm

Voor ca. 80 online deelnemers schetste jurist Adriaan Hagdorn allereerst het Europese kader. Hij noemde de website www.enisa.europa.eu voor nuttige documentatie. Ook verwees hij naar de “Roadmap vitaal spoor” waarin voor de overheid, NS en ProRail 21 aanbevelingen staan. Uit reacties van collega’s van RET, Thales en ERTMS programma directie en de discussie bleek dat we naast safety, oftewel spoorwegveiligheid, steeds meer aandacht moeten geven aan beveiligen van ‘operational technology’. Als vervolgactie nodigden NS en ProRail de collega’s van het railgoederenvervoer en light rail vervoer uit om deel te nemen aan een collegiaal platform. Uit de inventarisatie voor volgende Railforum thema’s ontstond onderstaande woordwolk. Wordt vervolgd dus!

Downloads

Presentatie Adriaan Hagdorn | NS:
Over het evenement

 

 

Programma informatie

Cybersecurity is hot; en dat geldt ook voor onze sector. We maken steeds meer gebruik van ‘Internet of Things’ en met CBTC en ERTMS vindt een vergaande automatisering en digitalisering plaats van onze beveiligingssystemen. We willen geen inbreuk maken op de continuïteit van onze vervoerprocessen en ook geen enkel risico lopen op onverwachte, gevaarlijke situaties die we konden voorkomen. We zijn ons ook steeds meer bewust van cyberdreigingen, zoals de hack bij DB Netz, en van het risico losgeld te moeten betalen om van ransomware af te komen. Het belang om cyberbeveiliging op orde te hebben, is helder. Samenwerking, nationaal en internationaal, tussen partijen in de sector is daarbij heel belangrijk.

Op Europees niveau is er een richtlijn inzake netwerk- en informatiebeveiliging (NIB-richtlijn) uit 2016 met implementatie in o.a. de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni). De spoorsector is hierin als ‘vitale’ sector aangemerkt en daardoor worden in ieder geval NS en ProRail ‘Aanbieders van een Essentiële Dienst (AED)’ in de zin van de Wbni.

Naast de Europese cyberbeveiligingsverordening die de grondslag biedt van ENISA, het Europees Agentschap voor Netwerk- en Informatiebeveiliging – spelen er natuurlijk ook nog de relevante aspecten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Door de Europese Commissie wordt momenteel aan de opvolger van de NIB-richtlijn gewerkt.

Tijdens deze eerste Meetup over cybersecurity geeft senior jurist Adriaan Hagdorn (NS) uitleg over de Wbni (zie ook zijn artikel). Met Joseph Mager (Deputy CISO, NS) bespreken we met elkaar waar we als ov- en spoorsector nu staan.

Tot slot inventariseren we aan welke vervolgacties in 2022 binnen Railforum behoefte is.

Programma:

15.00uWelkom en introductie van deze eerste Meetup over Cybersecurity
15.10uKorte uitleg over de Wbni | Adriaan Hagdorn, NS
15.40uInventarisatie | Waar staan we nu als ov- en spoorsector (zowel regionale en stedelijke vervoerders als railgoederenvervoerders)? | met o.a. Joseph Mager, NS. Ahmet Eraslan, RET en Fokke Dijksma, Thales
16.00uWelke vervolgacties en sessies zien we voor het Railforum-netwerk?

Deze mensen waren erbij:

Ronald van Amstel Technical director, Alstom
Freek Baalbergen Lead Engineer, NS
Ron Bakker Technisch Adviseur, HTM
Bas Bollinger Global Director Rail & Transit, Arcadis
Roel van den Bosch Directeur, BoschSpoor
John Boss Cyber Security Aspect Manager, Programma Directie ERTMS
Kees Braam Bestuurslid, Reizigersvereniging Rover
Johannes Braams Senior adviseur Cybersecurity IA, Royal HaskoningDHV
Rob van der Burg Directeur/expert, Visionrail
Semmo Colijn Network Engineer, voestalpine Signaling
Fokke Dijksma CyberSecurity Consultant, Thales
Eric Duba S. System Engineer, ALSTOM Transport BV
Linda van der Eijck Directeur, SVOV BV
Adriaan Hagdorn Bedrijfsjurist, NS
Tim van Heesch Directeur, Brouwer Technology
R Hendriks Inspecteur, IT
Peter Hendriks Technisch Project Leider, ProRail
Marcel Hilgersom Senior adviseur, Movares
Corina de Jongh Directeur, Railforum
Willard Kamerling Directeur, HTA-Rail
Bertil van de Kant Systeemmanager CT&U Installaties & Automatisering, ProRail
Marleen van de Kerkhof International Affairs Manager, Dual Inventive
Jacco Kroese Sr. Accountmanager, Movares
Susanne Lange Systeemspecialist, ProRail B.V.
Martin Lenaerts Manager, Lenaerts Rail Systems Expertise
Jan Luijben Business Informatiemanager, GVB
Erik Maas DGA , Infralution
Joseph Mager Deputy CISO, Nederlandse Spoorwegen
Nienke Meijboom Beleidscoördinator , Samenwerkingsverband DOVA
Louis Michielsen Design Authority Rolling Stock, NS Assetstrategie
Menno Nobel Bestuurlid Railforum, Thales Nederland BV
Jean Olthof Sales Director NS & ProRail, Hitachi Rail Nederland
Jan Oonincx Senior advisor, Oonincx Rail Consulting
Fabiënne Oskam Data Analyst, Alstom Netherlands B.V.
Saco de la Parra Projectmanager, ProRail
Corina Rensen Senior Juridisch Beleidsadviseur Juridische Zaken, HTM Personenvervoer NV
Sabine van de Riet - Janssen Bedrijfsjurist, ProRail
Erik Roebroek Sr Software Engineer, Alstom Transport BV
Robert Romijn Safety Consultant (CENELEC), Pilz Business Unit Rail
Michiel van Schaijck advocaat, NS Groep N.V.
Bart Schulte Technisch Consultant, NS Stations
Petra Slichter Officemanager, Railforum
Ruud Snijders Consultant, Medon
Paul van de Ven Strategisch adviseur, Movares Nederland B.V.
Martijn Vergouwen Hoofd Asset Protection NS Corporate Security, NS
Theo Verstege Bestuurlijk juridisch adviseur, Inspectie Leefomgeving en Transport
Joost de Waal European Affairs manager, Nederlandse Spoorwegen
René de Zeeuw Projectmanager, Qbuzz
Frans van Zoelen Head Legal Emeritus, Havenbedrijf Rotterdam
Mats Zuidam Information security officer, GVB