Systeemintegratie | Patronen, handvatten en intervisie

Datum:Woensdag 15 november 2023
Tijd:14.00 tot 17.00 uur
Locatie: Movares, Daalseplein 100, Utrecht

Tijdens deze bijeenkomst gingen de 64 deelnemers met elkaar in gesprek over systeemintegratie. Bij de vijf besproken cases spelen diverse patronen die men wil doorbreken. Zie hieronder de patronen en cases. Bij de implementatie van ERTMS in bestaand materieel vroeg men meer aandacht voor steun vanuit de organisaties en betrokken leveranciers. Bij de toelating van nieuwe treinen blijkt dat de Europese en Nederlandse wetgeving niet altijd goed geïntegreerd is en dat zowel ILT als ERA dit op hun websites beter kunnen aangeven. Ook zou een automatische compleetheidscheck op aanvragen handig zijn. Per lidstaat zijn er referentiewaarden voor veiligheid vastgesteld. Uitdaging is om dit niet per partij, maar als land gezamenlijk te realiseren. Betere communicatie over mogelijke risico’s kan daarbij helpen. Bij het versterken van het vakmanschap in onze sector is de huidige schaarste op de arbeidsmarkt een complicerende factor. De werksessie gaf wel veel inspiratie voor alternatieve aanpak. In de deelsessie over uitrol ERTMS kwamen veel suggesties over het versnellen van de uitrol. Ook ziet men ERMTS als een wegbereider voor veel systeemsprongen zoals ATO, 5G e.d. Kort cyclisch werken en veel contact houden met alle betrokken partijen zijn aandachtspunt voor de programmadirectie. De kernploeg verwerkt alle suggesties en komt begin 2024 met een voorstel voor vervolg van deze kenniskring systeemintegratie.

Downloads

Presentatie KK Systeemintegratie | Lex Frunt & Michiel Blaauboer:
Promotie onderzoek Yawar Abbas:
Over het evenement

Tijdens dit seminar van de Railforum Kenniskring Systeemintegratie stond het elkaar inspireren tot nieuwe oplossingen voor uitdagende vraagstukken centraal.

In het plenaire deel deelden we de opgedane kennis en vastgestelde patronen van de promovendi van UTwente. Deze patronen belemmerden ons allen om slagvaardig te kunnen werken:

1 Subsystemen worden niet op integrale manier beheerd
2 Niemand heeft een overzicht over het hele systeem en er is behoefte aan collectieve wijsheid
3 Financiering is versnipperd, zodat oplossingen in andere delen van het systeem niet uit andere delen kunnen worden gefinancierd
4 Veel beslissingen worden te top down genomen zonder de werkvloer erbij te betrekken
5 Problemen met wetgeving en veiligheidsnormen op Europees en Nederlands niveau
6 Veranderende risico’s (vanwege veranderingen in technologie, beleid, of regelgeving, onder anderen)
7 Verschillende (ontwikkelings- en test-) life cycles van componenten in het systeem
8 Oplossingen worden te snel gevonden of opgelost zonder een degelijke analyse van de onderliggende oorzaken
9 De coöperatie verslechtert zodra het gespannen wordt
10 Gebrek aan vertrouwen

In vijf deelsessies gingen we met elkaar ‘Strategisch roddelen’ om deze patronen te doorbreken. De vijf cases waren:
1.  Integratie ERTMS in bestaande treinen, Gatze Rienstra, NS
2. Treintoelating in internationale context, Krijn van Herwaarden, ILT
3. Budgetbesteding voor veiligheidsdoelstellingen EU, Thijs van Reenen en Gerben van Ulden, NS
4. Borgen van vakmanschap, Sander Slagboom, Stevin
5. Uitrol van ERTMS met 20 jaar versnellen,

Programma:

13.30uOntvangst met koffie en thee
14.00uWelkom en introductie | Voorzitter Lex Frunt, NS
14.30uKennis en ervaringen samen toepassen | Lex Frunt, NS en Michiel Blaauboer, Sweco
15.00uPauze
15.30uVijf deelsessie over huidige systeemintegratievraagstukken
16.30uPlenaire afsluiting en aansluitend netwerkborrel

Deze mensen waren erbij:

Peter Appelhof Manager Specialistenpool, ERTMS programmadirectie
Edwin Bakker Senior Consultant, ADSE Consulting & Engineering
Cris van den berg Programmamanager, Arcadis
Wouter Bisschop Consultant, Movares
Michiel Blaauboer Teammanager Stations & Consultancy, Sweco
Rob Booijen Sr. Inspecteur, ILT
Arjan Bosma Planontwikkelaar, ProRail
Henk Bovenlander Adviseur, Henk Bovenlander Rail Advies
Angela Brands Director Consulting Services | Railinfra, CGI
Robin van den Brink ERTMS Trainee , NS
Ingrid Cozijnsen Financieel adm. medewerker, Railforum
Hans Deuss Adviseur Assetmanagement metro en tram, GVB
Wilbert Eijsink Adviseur, ProRail
Philippe Frequin Projectmanager, Prorail
Lex Frunt Manager Systeemontwerp en Integratie | ERTMS, NS
Andre Geuze Projectmanager, ProMAG Projectmanagement & Advies
Jos van Gisbergen Accreditations manager, Ricardo Certification
Willem de Haan Eigenaar, DeHaanInterim
Willem Haanstra PostDoc, Universiteit Twente
Kevin Hardeman ERTMS Trainee, ProRail
Robert Heemskerk Trainee ERTMS, Arriva
Jan van der Heide Business Development EULYNX, Pilz
Jorgen Heinrich Eigenaar, MBT Technølogie
Krijn van Herwaarden Senior adviseur / internat. affairs, Inspectie Leefomgeving en Transport
Niels Hoefnagels Technisch manager / adviseur, IPA-Infra
Jorren ter Hofstede Aspectmanager Toelating & Veilige Integratie, NS
Jan Hoogenraad Directeur, Spoorgloren
Jordy Houwen Systems Engineering Consultant, ADSE Consulting & Engineering
Christine Ingwersen ERTMS trainee, Sweco
Corina de Jongh Directeur, Railforum
Wim Jägers Rail Systems Engineer, ProRail
Henrik Koelewijn Rail Systems Engineer, ProRail
Sander Koopman Beleidsadviseur Informatiebeleid, ProRail
Ferry Laarhoven Project Manager, Pilz
Jelle van Luipen Programmamanager Innovatie, ProRail
Carmen Mecking Projectmanager, ProRail
Louis Michielsen Design Authority Rolling Stock, NS Assetstrategie
BlueElle Middendorp Communicatie medewerker, Railforum
Pim Misdorp ERTMS Trainee, NS
Jan-jaap Moerman Onderzoeker, Universiteit Twente
Jeroen Mooij Directeur, Stichting Holland Spoor - MooijSPOOR
Rick Nelen Systems Engineering Consultant, ADSE Consulting and Engineering
Bianca Oude Nijhuis Projectmanager Leren & ontwikkelen, ProRail
Frank van Putten Adviseur Supply chain management, Movares
Arthur Ras Coördinerend sr. Inspecteur, ILT
Thijs van Reenen Senior Risicomanager Spoorwegveiligheid, NS
Gatze Rienstra Programma Manager, Nederlandse Spoorwegen
Robert Jan Roos Adviseur mobiliteit, RHDHV
Ben van Schijndel Businessline Manager , Strukton Rail
Dick Schoenmakers Adviseur , Arcadis
Eelco Schrik Technical Principal Railways, Mott MacDonald
Sander Slagboom Consultant, Stevin
Olivier van Spengler Trainee, ProRail
Jan Swanepoel Risicomanager programmadirectie ERTMS, Arcadis
Jan Tijmensen strategisch adviseur assetmanagement, GVB-RIB
Gerben van Ulden Specialist spoorwegveiligheid, NS
Ruben Velsink Trainee, Programmadirectie ERTMS
Michiel Veltman Senior Consultant, RHDHV
Jan Verbeek Senior Consultant, ADSE bv
Camiel Verhoeve Sr. Consultant Rail, Arcadis
Lieuwe Zigterman Algemeen directeur, Doorzigt