Op donderdag 22 juni is in het Railcenter het 5e Railcafé. Tijdens deze drukbezochte, gezellige netwerkborrel ontmoet je vakcollega’s, wissel je nieuwe ideeën uit en kom je samen tot nieuwe inzichten. Voorafgaand is er een inspiratie uurtje over ‘Mobility as a Service (MaaS)’. Sprekers waren Eric Mink van I&W en Edvard Hendriksen van Over Morgen. […]
Relatieblad
Op 15 juni was Railforum te gast bij RHDHV in Amersfoort. Op deze zonnige dag was mobiliteitshubs het onderwerp van gesprek. De variëteit aan definities die deelnemers gaven aan een mobiliteitshub gaf al aan dat dit een breed begrip is. We startten daarom met een kleine tekenopdracht als warming-up; teken jouw ideale mobiliteitshub in 7 […]
Al jarenlang is het railvervoer van Zwitserland een van de meest punctuele ter wereld en is ook het lokale openbaar vervoer zeer betrouwbaar. Men blijft dit verder verbeteren. Samen met o.a. T-Systems werkt de Zwitserse spoorwegen (SBB) aan NOVA, waarbij ruim 200 mobiliteitsaanbieders samenwerken. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert, berekent NOVA prijzen en routes […]
Programma: Voor een treinkaartje van A naar B betalen we een vast bedrag, net als voor een vliegticket. Als we de daadwerkelijke kosten voor een autorit van A naar B willen weten, dan wordt het een stuk complexer. Vanaf 2030 voert de overheid rekeningrijden in, oftewel betalen naar gebruik voor de auto. Welke effecten kan […]
Je kon 250 branchegenoten ontmoeten, de podiumgesprekken met o.a. John Voppe volgen, luisteren naar de toespraak van staatssecretaris Vivianne Heijnen, je laten inspireren op de innovatiemarkt en meepraten over de toekomst van rail tijdens kennissessies. Bekijk hieronder de gastenlijst. Zie voor het reisadvies de website van de Fokker Terminal. Om de vele onderwerpen aan bod […]
In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met digitale vaardigheden. Dat staat gelijk aan 18%, dus ongeveer 1 op de 6 mensen in Nederland. Digitalisering verandert onze dagelijkse mobiliteit, via chipkaarten, digitale reisinformatie, apps en nieuwe MaaS-concepten. Slimmere mobiliteit biedt veel […]
Hoe kunnen we het zo laagdrempelig mogelijk maken voor MaaS-aanbieders om hun reizigers toegang tot het ov te geven, gebruikmakend van het huidige betaalsysteem? Hoe komen we tot structurele oplossingen voor de data vraagstukken die zich voordoen in lopende MaaS-initiatieven? En hoe kunnen we transfers optimaliseren voor de reiziger? Dat zijn drie vragen waarvoor drie […]
Samen met de TU Delft organiseert Railforum regelmatig een ‘When science meets practice’. Tijdens deze bijeenkomsten wisselen studenten, wetenschappers en professionals uit de sector op een bepaald thema hun kennis en ervaringen uit. Hiermee willen we elkaar inspireren met nieuwe inzichten en betere oplossingen voor de praktijk, naast input voor een gezamenlijke onderzoeksagenda. Op 3 […]
De reiziger op 1,2 en 3! Dat willen we in onze rail en ov-sector maar al te graag. Een optimale Customer Experience leidt immers tot tevreden klanten en betere bedrijfsresultaten. Het is echter eenvoudiger gezegd dan gedaan. Werkelijk alle contactmomenten en ervaringen tellen immers mee. Verbetering van de klantrelatie gaat niet alleen over het verbeteren van […]