Nog 30 jaar spoorstroomlopen | Geannuleerd

Datum:Donderdag 16 april 2020
Tijd:13.30 tot 17.00 uur
Locatie: Movares, Daalseplein 100, Utrecht
Plan route

Helaas is deze bijeenkomst geannuleerd!

Met de uitrol van ERTMS verdwijnen de spoorstroomlopen. Assentellers detecteren dan de trein. Voordat heel Nederland van ERTMS is voorzien hebben we nog te maken met spoorstroomlopen. Pakweg zo’n jaar of 30. De systemen zijn oud, maar nog niet obsolete en ze zijn goed onderhoudbaar. Toch staan spoorstroomlopen in de top 3 van infrastoringen. Ook in de toelatingsdossiers voor nieuw materieel leveren spoorstroomlopen specifieke uitdagingen op.

Welke kansen en bedreigingen zijn er voor de periode die we nog moeten overbruggen tussen nu en 100% ERTMS? Wat is de strategie van de sector rondom spoorstroomlopen? Gaan we nog investeren, lappen we ze op waar nodig of accepteren we teruggang van de performance?

Na een kort opfrismoment vertellen ProRail, Strukton en een vervoerder over hun visie en uitdagingen. Vervolgens gaan we in 4 deelsessies dieper in op de materie.

Deelsessies:

A: Performance door Jan Hoogenraad, Spoorgloren
Jan neemt ons mee in de prestaties van spoorstroomlopen. Vragen waar we over in discussie gaan zijn onder andere: Wat levert verbetering van de prestaties op? Welke incentives zitten er in PGO-contracten? Hoe optimaliseren we roestrijden?

B: Systeemverbeteringen door Martin Nusselder, ProRail
Martin stelt de vraag welke systeemverbeteringen er mogelijk zijn en wat er voor nodig is om deze te realiseren. Ook werkplekbeveiliging komt in deze sessie aan bod.

C: Vermindering ten onterecht bezet spoor (TOBS) door Ben van Schijndel, Stukton
Ben gaat samen met de deelnemers dieper in op hoe monitoring het aantal TOBS kan verminderen. Wat is daarvoor nodig? Ook vandalisme komt in deze sessie aan bod.

D: Trein – Baan compabiliteit door Harm van Dijk, Movares
Harm gaat samen met de deelnemers dieper in op ‘Loss of shunt’. Wanneer komt het voor? Hoe kun je het beheersen en welke ontwikkelingen zijn er? Wat betekenen spoorstroomlopen voor materieeltoelating? Welke regels zijn er hoe pas je ze toe?

Programma:

13.00uInloop
13.30uWelkom en introductie Peter Musters | Movares
13.40uOpfrismoment spoorstroomlopen
Harm van Dijk | Movares
Martin Nusselder | ProRail
13.55uBeleid en uitdagingen ProRail
Paul Hendriks | ProRail
Martin Nusselder | ProRail
14.20uUitdagingen rondom beschikbaarheid en materieeltoelating door Jos Holtzer | NS
14.35uErvaringen vanuit een aannemer
Ben van Schijndel | Strukton
14.50uPauze
15.05uDeelsessie | ronde 1
15.50uDeelsessie | ronde 2
16.35uPlenaire terugkoppeling
17.00uBorrel in de Plint